تغذیه رشد، وزن گیری، تپل و زیبا شدن جنین

جنین موجودی که هر مادری به خوبی آن را درک می کند، جنین از زمان تشکیل تا زمان به دنیا آمدن مراحل مختلفی را برای رشد طی می کند، .

وزن گیری جنین

یک مادر باردار برای وزن گیری مناسب خود و جنین باید نکات زیر را رعایت نماید:

  •  تعداد وعده غذایی باید 5 تا 6 وعده باشد.
  • روش پخت و پز باید تغییر کند و به جای سرخ کردن از کباب کردن ، پختن و یا بخارپز کردن استفاده شود.
  • از مصرف میان وعده های پرکالری مانند کیک، شیرینی، شکلات، شیرینی و چیپس اجتناب کنید.
  • مصرف میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مانند انبه ، موز ، آناناس و سیب به عنوان میان وعده ای توصیه می شود.
  • مصرف تخم مرغ 2 تا 3 وعده در هفته برای رشد مغز جنین بسیار مفید است و نباید به شکل خام و عسلی استفاده شود .
  • مصرف 2 تا 3 وعده در هفته ماهی و هر بار حداکثر به اندازه یک کف دست توصیه می شود . ماهی قزل آلا مناسب می باشد و لی ماهی های جیوه بالا ممنوع است.
  • مصرف لوبیا چیتی ، قرمز ، سفید که سرشار از فیبر ، پروتئین ، آهن ، فولات، کلسیم و روی می باشد توصیه می شود.
  • مصرف سیب زمینی شیرین که سرشار از ویتامین A- ویتامین C، فولات و فیبر است ، توصیه می شود.
  • مصرف ذرت و دیگر غلات سبوس دار ( بلغور جو دوسر) که دارای فیبر ، ویتامین E، سلنیوم است ، توصیه می شود.
  • مصرف گردو که دارای پروتئین ، فیبر، امگا3 است به صورت روزانه توصیه می شود.
  • مصرف گوشت بدون چربی که دارای پروتئین با کیفیت بالا و کولین که گوشت گاو، گوسفند، بوقلمون، مرغ شامل آن می باشد توصیه می شود .( مصرف هات داگ در بارداری به علت خطر آلودگی ممنوع می باشد )
  • مصرف سبزیجات سبز تیره ، برگ دار که شامل اسفناج ، کلم پیچ ، برگ چغندر که سرشار از ویتامین A، C است ، توصیه می شود .
  • مصرف لبنیات شامل شیر ، خامه ، پنیر ، ماست و بستنی که سرشار از کلسیم و ویتامین D و A است ، چهار وعده در روز توصیه می شود.
  • مصرف کره بادام زمینی که سرشار از فولات، منیزیم، ویتامین E و ویتامین B3است توصیه می شود .
  • مصرف آجیل به صورت یک میان وعده بزرگ که سرشار از چربی و مواد مغذی و فیبر است ، توصیه می شود.
  • مصرف روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام زمینی توصیه می شود.
  • نوشیدن آب فراوان( 8 لیوان روزانه) و اجتناب از خوردن نوشابه های گازدار توصیه می شود.
  • مصرف کربوهیدراتها شامل سیب زمینی با پوست که سرشار از کربوهیدرات و پروتئین است ، توصیه می شود.
  • کنترل میزان نمک غذا سفارش می شود.
  • از مصرف ادویه و فلفل و سس به میزان زیاد خودداری کنید.

زیبا شدن جنین

  • سیب در زیبایی کودک نقش زیادی ایفا می‎کند.
  • اگر می خواهید نوزادی با چشمان شهلا و زیبا داشته باشید توصیه می‎شود مصرف رازیانه و بادیان را فراموش نکنید.
  • خوردن خربزه درهنگام بارداری باعث زیبایی جنین خواهد شد و شیر در مشاعر کودک تاثیر نیکویی خواهد داشت.
  • خوردن آب آناناس به همراه یک قاشق عسل برای نظافت، زیبایی و شادابی پوست مادر و جنین مفید است.
  • اگر می خواهید فرزندتان رنگ و روی خوب داشته باشد در هنگام بارداری سراغ دوستان کبد بروید.
  • روغن زیتون، روغن ماهی، کاسنی، کنگر، هویج، زرشک، شکر و نعناع.
  • کاسنی و عرق آن نیز برای پاک سازی کبد مفید است.کاسنی بخورید تا خون شما زیادتر گردد که فرزند زیبایی از شما بوجود آید.
  • خوردن گلابی توسط پدر، سبب زیبایی فرزند می شود.

اهمیت تغذیه در سه ماهه اول

به دلیل اینکه جفت رابط بین مادر و جنین است و آنچه که مادر تغذیه می‌کند از راه جفت وارد بدن جنین می‌شود، تغذیه دوران بارداری حایز اهمیت است به لحاظ اینکه کلیه مواد غذایی که برای رشد جنین در حال تشکیل نیاز است به جنین برسد و دیگر اینکه مواد مضر وارد بدن جنین نشود به خصوص در سه ماهه اول بارداری که دوره رشد و نمو جنین است و اعضای مختلف بدن او در حال تشکیل است تغذیه اهمیت بیشتری پیدا می‌کند سه ماهه دوم و سوم بارداری اندام‌های بدن جنین کاملا شکل گرفته و در حال رشد است.

  • از چه گروه‌های غذایی مصرف کنیم؟

مهمترین گروه غذایی برای جنینی که در حال رشد است پروتئین‌هاست زیرا پروتئین باعث تشکیل و رشد بدن جنین می‌شود و برای همین ما به مادر توصیه می‌کنیم روزانه از گوشت سفید و قرمز و تخم‌مرغ استفاده کند. توصیه بر مصرف مواد غذایی از هر چهار گروه غذایی است. برای مثال یک تا دو لیوان شیر یا ماست در روز که تامین‌کننده کلسیم بدن است و از گروه کربوهیدرات‌ها که شامل نشاسته و برنج مصرف روزانه تاکید نمی‌شود، بلکه مصرف باید به صورتی باشد که بدن مادر به آن احساس نیاز می‌کند. در آخر مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه که حاوی مواد معدنی هستند بسیار حایز اهمیت است. در این دوران مادران باید آب فراوان میل کنند زیرا حجم خون مادر در اثر افزایش جریان خون چند برابر می‌شود. در نتیجه بدن نیاز به آب فراوان دارد تا این گردش خون را حفظ کند.

  • گرسنه نمانید

از نظر تغذیه؛ توصیه ما به مادران این است: به جهت فشاری که به دستگاه گوارش او طی حاملگی مخصوصا ماه‌های آخر وارد می‌شود و حتی به دلیل به‌هم‌ریختگی هورمون‌ها ممکن است مادر حالت تهوع داشته باشد و اسید معده زیاد ترشح شود تغذیه با حجم کم و دفعات زیاد صورت گیرد به هیچ وجه گرسنه نماند زیرا گرسنگی عوارض جدی و خطرناکی برای جنین دارد و از طرفی غذای سنگین مصرف نکند زیرا باعث سنگینی معده مادر می‌شود و هضم غذا را مختل می‌کند.

  • چه چیزهایی نخوریم

پرهیز مادر در این دوران باید از غذاهای تند و ترش و ادویه‌دار و همچنین نوشابه‌های گازدار باشد. چای زیاد و قهوه نیز باعث ترشح بیش از حد اسید معده می‌شود و احساس سوزش معده را افزایش می‌دهد. افرادی که بیشتر دچار حالت تهوع خصوصا در سه ماهه اول بارداری می‌شوند باید از مصرف غذاهای پرحجم و چرب خودداری کنند، زیرا حالت تهوع را افزایش می‌دهند.

  • این غذاها را بخورید

در مورد تهوع بارداری که اغلب مشکل صبحگاهی مادران است و گاهی مادر در طول روز هم با آن مواجه است، یکی از مشکلات اساسی در این دوران است. عده زیادی از مادران با این حالت درگیر هستند و عده دیگر حالت خفیف آن را تجربه می‌کنند، به‌طوری که وعده غذایی را می‌توانند مصرف کنند ولی اشتهای کمی دارند، درصدی دیگر حالت شدید تهوع را تجربه می‌کنند و عده‌ای از آنها نیاز به بستری شدن در مراکز درمانی دارند که از این دسته آزمایش‌های متعدد و سونوگرافی‌های مخصوص گرفته می‌شود تا بررسی شود آیا مشکل خاصی نظیر حاملگی‌های خارج از رحم وجود دارد یا خیر؟ اگر حالت عادی باشد توصیه‌هایی نظیر عدم استفاده از غذاهای تند، ترش و پرچرب پیشنهاد می‌شود و همچنین مصرف برخی مواد غذایی حاوی ویتامین B۶ تهوع را کم می‌کند. به‌طور مثال سیراب شیردان گوسفند یا پودر زنجبیل که در آب حل شود تهوع را کاهش می‌دهد. مصرف ویتامین B۶ نیز توصیه می‌شود. اگر مادر دچار التهاب معده باشد از شربت‌های معده نظیر آلومینیوم ام‌جی استفاده می‌کنیم. این روش‌ها خط اول درمان ما هستند ولی اگر مشکل شدیدتر باشد از داروهای دیگر و سرم‌تراپی و تزریق آمپول‌های ضدتهوع کمک می‌گیریم تا معده آرام‌تر شود و بتواند تغذیه مناسب را دریافت کند. نکته دیگر اینکه؛ تغذیه این دسته از مادران هر دو ساعت به دو ساعت با حجم کم است به‌طوری که هم معده تحمل کند و هم حالت تهوع کمتر شود. اگر صبح هنگام یک ماده غذایی مثل بیسکویت و نان سوخاری خشک مصرف کنند، تهوع کاهش می‌یابد.

منابع:

nininama.com،‌آکاایران، دکترسلام،‌بیتوته،‌آفتاب آنلاین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *