تغذیه سالم: مواد غذایی و رژیم غذایی ضامن سلامتی

برای تندرست بودن ، انتخاب تغذیه سالم و رعایت نکات بهداشتی اهمیت فراوان دارد. هر کس می تواند با انتخاب تغذیه سالم و رعایت نکات بهداشتی ، سلامت روانی و جسمانی خود را حفظ و حتی افزایش دهد. از آنجا که مواد مغذی از غذاها تامین می شود از این رو ما باید یاد بگیریم که چه غذاهایی بخوریم و چه مقدار برای هر وعده غذایی در نظر بگیریم. تغذیه به فرایندهایی مانند مصرف، جذب، هضم، انتقال و دفع مواد غذایی اطلاق می شود . از آنجایی که تغذیه مناسب برای سلامتی و پیشگیری از بیماری ضروری است، هر فرد برای مراقبت بهداشتی نیازمند اطلاعات کافی در مورد تغذیه و نیازهای تغذیه ای بدن در سراسر دوره زندگی است. تغذیه سالم ارتباط تنگاتنگی با سلامتی دارد.

راهکارهای تغییر رژیم غذایی خانواده به تغذیه سالم

  • با اعضای خانواده مشورت کنید: اگر می خواهید یک عادت جدید را به شیوه زندگی خود اضافه کنید، بهتر است تمام اعضای خانواده را در جریان بگذارید. بیشتر روی فواید سلامت مواد غذایی تمرکز کنید؛ اینکه خوردن غذای سالم چه احساسی به شما می دهد، چقدر انرژی به شما می بخشد و چطور سلامت شما را تضمین می کند. یک برنامه مشخص تدوین کرده و از آن پیروی کنید. اما مراقب باشید ذائقه تمام اعضا را در نظر بگیرید و غذاهای متنوع انتخاب کنید.
  • زیاده روی نکنید: برای شروع چند تغییر ساده اعمال کنید و به تدریج سایر تغییرات را در برنامه غذایی تان ایجاد کنید. مثلا می توانید با اضافه کردن میوه و سبزیجات بیشتر به وعده های غذایی و میان وعده های تان شروع کنید. اگر اعضای خانواده از طعم و مزه عالی مواد غذایی سالم لذت ببرند، دیگر از حذف مواد غذایی فرآوری شده ناراحت نخواهند شد.
  • میان وعده های جذاب را شناسایی کنید: جایگزین کردن میان وعده مورد علاقه کودک شاید برای شروع مناسب نباشد. بهتر است قبل از شروع برنامه جدید چند ماده غذایی سالم پیدا کنید که باب میل کودک باشد. سپس از شر گزینه های ناسالم خلاص شوید. یک ترفند این است که بگذارید تنقلات بی ارزش تمام شوند و دیگر برای خریدشان اقدام نکنید. به این ترتیب، غذاهای ناسالم یکی پس از دیگری محو شده و با غذاهای سالم و مغذی جایگزین خواهند شد.
  • به برنامه تان احترام بگذارید: شاید برنامه ریزی کار سختی به نظر برسد، اما در درازمدت موجب صرفه جویی در وقت و انرژی تان می شود. بخش بزرگی از روند تغذیه سالم، شامل اجتناب از غذاهای فست فودی و غذاهای آماده است. اگر برای وعده های غذایی اصلی و میان وعده های تان از قبل برنامه ریزی کنید، دیگر هرگز سراغ خوراکی هایی که پشت ویترین چشمک می زنند نخواهید رفت.
  • یخچال تان را از مواد سالم پر کنید: داشتن مواد غذایی سالم در آشپزخانه قدم اول است. گام بعدی آماده سازی یک غذای سالم و خوردن آن است. این بدان معناست که میوه ها و سبزیجات شسته شده را تکه تکه کنید و در یخچال بگذارید تا در مواقع لازم به راحتی در دسترس باشند. پر کردن کشوی یخچال با میوه و سبزیجات تازه راهکار خوبی برای تدارک یک میان وعده یا ناهار سریع خواهد بود. با این کار، مطمئن می شوید تمام خریدهای قبلی تان خورده شده اند.
  • به بودجه توجه کنید: خوردن غذاهای سالم نوعی سرمایه گذاری روی سلامت امروز و آینده تان است. اما اگر به بی پولی بر بخوریم، این عادت دوام چندانی نخواهد داشت. اگر بودجه خرید مواد غذایی تان محدود است، نگران نباشید. این نکات به شما کمک خواهند کرد: بیشتر از میوه ها و سبزیجات فصلی استفاده کنید. توجه داشته باشید که مواد غذایی ارگانیک همیشه ضروری نیستند.غذاهای مفید و به روز گزینه خوبی هستند.

رژیم پیشنهادی

 این رژیم برنامه غذایی مناسبی را برای تمام طول زندگی ترسیم می کند، بی آن که نیاز به ایجاد محرومیت غذایی و تحمل گرسنگی باشد. در این برنامه هیچ یک از گروه های غذایی حذف نمی شود، بلکه بین میزان دریافت فیبر، پروتیین و کربوهیدرات پیچیده تناسب و تعادل برقرار می شود، که این امر ضامن سلامتی است. در این رژیم فرد به دریافت روغن های ضروری از قبیل: چربی های موجود در ماهی، آجیل و دانه های روغنی تشویق می شود. زمان بندی مناسب و منظم وعده های غذایی موجب یکنواخت ماندن سطح متابولیسم و به تعویق افتادن احساس گرسنگی و ممانعت از شکستن رژیم میگردد. دریافت مقدار قابل توجه میوه و سبزی، فیبر و آنتی اکسیدان از جمله ویژگی های این رژیم غذایی است.در این رژیم کاربردی و قابل اجرا، فرد با پی بردن به اهمیت الگوی غذایی صحیح، پیروی از آن را سخت نمی داند و رژیم را به عنوان الگوی غذایی دایم خود می پذیرد.

متداولترین باورهای غلط در رژیم های گیاه خواری

اجتناب از گوشتخواری به خودی خود باعث سلامتی می‌شود.

بسیاری بر این باورند که غذاهای گیاهی سالم هستند و فرآورده‌های حیوانی ناسالم. تغذیه سالم تنها بخاطر نوع رژیم غذایی گیاه‌خواری و همه چیزخواری نیست، بلکه به نوع مواد غذایی و طرز پخت آن نیز بستگی دارد. به عنوان مثال غذای گیاهی حاوی شکر بسیار که در روغن فراوان طبخ شده باشد، غذایی ناسالم است اما غذایی گوشتی عاری از چربی و شیرینی اضافی که به صورت آبپز یا کبابی آماده شده، غذایی سالم محسوب می‌شود. براساس مطالعات صورت گرفته، گیاه‌خوارانی که مقادیر زیادی کربوهیدرات، شکر و چربی مصرف می‌کنند، سود کمتری از رژیم گیاه‌خواری می‌برند و ممکن است در معرض بیماری‌های گوناگون قرار بگیرند.

گوشتخواری باعث بروز بیماری‌های قلبی_عروقی، سرطان‌های گوناگون و کاهش عمر می‌شود.

در سال‌های اخیر مطالعاتی صورت گرفته که نشان می‌دهد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و انواع سرطان در گیاه‌خواران کمتر از همه‌چیزخواران است. همچنین گفته شده که طول عمر گیاه‌خواران بیشتر از همه‌چیزخواران است. اما آنچه عامل اصلی این تفاوت‌هاست مصرف گوشت یا محصولات جانوری نیست بلکه مصرف بالای چربی‌های اشباع، کلسترول، غذاهای ناسالم و فرآوری شده و از همه مهمتر سبک زندگی امروزی، یعنی کم شدن فعالیت بدنی است.

به عقیده بسیاری از محققان، غذاهای گوشتی اگر با چربی کمتر و بصورت مناسب پخته شوند، نقش چندانی در بالابردن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و سرطان های گوناگون ندارند. البته در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد، برخی تحقیقات نشان می‌دهند مصرف زیاد محصولات حیوانی خطر برخی سرطان‌ها را افزایش می‌دهد در مقابل عده‌ای معتقدند که شواهد کافی حتی در مورد مضر بودن چربی اشباع وجود ندارد و اصولا هر نوع چربی طبیعی سالم است و فقط چربی مصنوعی (چربی ترانس یا روغن جامد) مضر است.

پروتئین‌های حیوانی برای سلامت انسان مضر هستند.

مطالعات نشان می‌دهند که مصرف هر دو نوع پروتئین گیاهی و حیوانی برای بدن انسان لازم و مفید است. مصرف درست و به اندازه پروتئین حیوانی همانند پروتئین گیاهی موجب کاهش وزن، بهبود سلامت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، کاهش فشار خون و دیابت میشود.

آیا تغذیه مناسب می تواند در پاکسازی بدن از سموم و بیماری ها موثر باشد؟

افرادی که از تغذیه مناسبی برخوردارند بخش اعظمی از سلامتی خود را تضمین نموده اند. یکی از مواردی که می تواند بر آلودگی های هوایی و تنفسی غلبه نماید نوع تغذیه است ،در خیلی از مکاتب پزشکی به پروسه پاکسازی بدن توسط مواد غذایی اهمیت خاصی داده شده است و به این نکته اشاره شده  که نود درصد پروسه پاکسازی بدن به وسیله تغذیه انجام می شود .در بسیاری از مکاتب پزشکی به این مساله پرداخته شده است که در دوران پاکسازی ، بسیاری از بیماریها از بین می رود و با تغذیه مناسب می توان به پاکسازی سلولی که تضمین کننده سلامت بدن  است  دست یافت.

منابع:

تبیان، نمناک، hawzah.net ، toosonline ، qudsonline

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *