تقویت،رشد و پرپشت کردن مو (درمان کم پشتی مو) با تغذیه

موهای نازک و کم پشت یکی از مشکلاتی است که ممکن است هر خانم یا آقایی به آن دچار شود. موهای ما بعد از دوره طولانی استفاده از انواع و اقسام مواد آرایشی و اتو و سشوارهای روزانه دیگر شادابی و زیبایی روزهای گذشته را ندارند و با هر بار رنگ كردن نازك‌تر و كم‌پشت‌تر از گذشته می‌شوند اما این مشكل شایع كه افراد زیادی این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌كنند، با دست روی دست گذاشتن حل نمی‌شود.

عوامل موثر در ریزش، نازک و کم پشت شدن مو


  • چربی بیش از حد پوست سر
  • مصرف غذاهای صنعتی حاوی مواد نگهدارنده
  • استرس، بی خوابی ، مشکلات عصبی و فشارهای روانی
  • یبوست های طولانی
  • کم خونی
  • بیماری هایی مانند : دیابت و لوپوس
  • درمان های پزشکی مانند : شیمی درمانی و رادیوتراپی
  • تغییرات هورمونی : این تغییرات ناشی از بارداری، وضع حمل، مصرف قرص های ضد بارداری، یائسگی و پرکاری و یا کم کاری تیروئید می باشد.
  • مصرف مواد شیمیایی : مصرف مواد شیمیایی برای رنگ کردن، سفید کردن، صاف و یا فر دار کردن مو
  • انواع عفونت پوست سر و مشکلات قارچی
  • کندن بی اختیار موها
  • عوامل ژنتیکی
  • کم کاری غدد فوق کلیوی(آدرنالین)
  • ازدیاد هورمون مردانه (تستوسترون) بر فولیکول های مو که منجر به ریزش مو می گردد.
  • استفاده بیش از حد برس، شانه، سشوار، کلاه
  • گردش نامناسب خون در پوست سر
  • کمبود مواد معدنی ، پروتئین ، ویتامین

راه‌های تقویت و پرپشت کردن موها


پرپشت کردن مو به روش طبیعی

  • نوشیدن آب بیشتر: کمبود آب بدن ضعیف و نازک شدن مو یا ریزش آن را در پی دارد. بنابراین سعی کنید با نوشیدن ۸ لیوان آب در روز میزان آب بدن را به سطح مناسب برسانید.
  • ماساژ با روغن: پوست سر را با حرکت‌های دورانی ماساژ دهید. این کار گردش خون را به مرور زمان افزایش می‌دهد و در نتیجه مو پرپشت‌تر می‌شود. روغن جوجوبا یا روغن نارگیل بهترین روغن‌هایی هستند که می‌توانید برای ماساژ انتخاب کنید.
  • رژیم غذایی متعادل: رژیم غذایی متعادل به تقویت موها کمک می‌کند. بنابراین مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری مانند آهن، ویتامین‌ها ث و ب، مس و روی را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا موهایی پرپشت داشته باشید.
  • فریب تبلیغات فراورده‌های شیمیایی را نخورید. از مواد شیمیایی دوری کنید تا به چشم خود ببینید که تارهای موی روی برس چقدر کمتر می‌شود. فراورده‌های شیمیایی ریشه‌های مو را ضعیف و آسیب‌پذیر می‌کند.
  • عصاره سیب‌زمینی: راهی برای درمان کم‌پشتی مو. عصاره سیب‌زمینی حاوی ویتامین A، B و c یعنی مهم‌ترین ویتامین‌ها برای داشتن موهایی سالم و پرپشت است.
  • رشد مجدد مو با حنا: حنا یک حجم‌دهنده طبیعی است. مقداری عصاره چای، سفیده تخم‌مرغ، لیمو و کشک به پودر حنا اضافه کنید و بگذارید یک شب در یک ظرف آهنی خیس بخورد. مخلوط به دست آمده را روی سر بزنید و  پس از یک ساعت با آب بشویید.

مواد غذایی مفید برای تقویت مو


  • آلوئه ورا: مقدار سه سانتی متر از برگ آلوئه ورا را از پایین آن جدا کرده و ژل را خارج و روی پوست سر بمالید و به مدت یک ساعت کاور پلاستیکی روی موها بکشید و سپس موی خود را آبکشی کنید.
  • روغن مار: این روغن یکی از بهترین روغن ها برای تحریک پیاز مو بوده و همچنین برای تقویت ، رشد و ترمیم ریش و موی صورت کابرد دارد . ابتدا موهای خود را بشویید و پس از خشک کردن روغن را به روی پوست سر ماساژ داده و بگذارید چهار ساعت بماند و سپس سر خود را بشویید.
  • روغن آوکادو: مصرف روغن آوکادو سه ساعت قبل از حمام از تولید دی هیدروتوستوسترون در مردان که باعث از بین رفتن فولیکول های موی سر می کند ، جلوگیری میکند.
  • روغن جوجوبا:  این روغن موجب تقویت پیاز موی شما می شود و موهای کدر ، خشک و آسیب دیده را ترمیم می کند . این روغن همچنین رطوبت را در موی سر شما حفظ کرده و موجب تسریع در رشد مو می شود . روغن آوکادو را بر روی کف سر و موهای خود ماساژ دهید و اجازه دهید تا یک ساعت روی آنها باقی بماند و سپس با شامپو آن را بشویید و آبکشی نمایید . این روغن درخشش زیادی به موهای مشکی می دهد .
  • روغن رزماری: روغن رزماری موجب رشد و تقویت موها میشود . این روغن را با روغن جوجو و روغن مار مخلوط کرده و به ریشه ی موهایتان بزنید . این ترکیب ریشه ی موها را تغذیه کرده و سبب رشد آن می شود .
  • روغن مورد: روغن مورد هم یکی از روغن هایی است که بسیار برای تغذیه و تقویت موی سر مفید است . البته این روغن خواص دیگری همچون درمان موخوره و درمان شوره سرهم داراست که باعث شده بسیار مورد توجه قرار گیرد.
  •  سرکه خرما: پس از شستن موها نصف فنجان آب گرم را با نصف فنجان سرکه خرما ترکیب کنید و با آن موهای خود را شستشو دهید .
  • سبوس برنج: مقداری سبوس برنج را مانند چای دم کرده و پس از شستشوی کامل سر و آب گیری موها پوست سر را با مقداری دم کرده سبوس ماساژ دهید، توجه داشته باشید که از شستشوی مجدد موها بپرهیزید.
  • زرده تخم مرغ : یک الی دو عدد زرده تخم مرغ را با یک قاشق مرباخوری روغن بادام تلخ و یک قاشق مرباخوری روغن شترمرغ تمامی را مخلوط و به صورت یکنواخت روی تمام پوست سر و موها ماساژ داده و یک کیسه پلاستیکی روی موها بکشید و بعد از یک ساعت موها را بشویید این عمل را در بهار و تابستان هفته ای یکبار انجام دهید.
  • نشاسته: دو الی سه قاشق مرباخوری نشاسته را به همراه یک لیوان آب سرد مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید تا نشاسته چخته و آماده گردد پس از سفت شدن آم مدتی صبر کنید تا کاملا خنک شود و انگاه مقداری از خمیر بدست آمده را روی موها و پوست سر ماساژ دهید و یک کاور پلاستیکی روی آن قرار داده و بعد از یک ساعت موهایتان را با آب گرم آبکشی نمایید.
  •  اسیدهای چرب ضروری: موجود در مکمل های روغن ماهی و دانه های بزرگ نقش موثری درایجاد موهای سالم، درخشان و قوی دارد.
  • سبوس برنج : برنج که امروزه نقش مهمی در تغذیه ما دارد و همچنین نباید فراموش کرد که می توان از غلاف برنح یا همان شلتوک نیز به دلیل دارا بودن مقادیر بسیار ویتامین B که یکی از حامیان اصلی پوست و مو است بهره برد
  • جوانه گندم : گندم که از دسته غلات است و حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین A، ویتامین B ، روی بوده و یک مکمل غذایی و همچنین ماده مغذی  برای سلامت پوست و مو محسوب می شود و باید به این نکته اشاره کرد که غلات با چوانه زدنشان مقادیر بیشتری ویتامین و مواد معدنی و آلی را تولید می کنند.
  • خشکبار : خشکبار که منابع غنی روی و ویتامین های مورد نیاز برای حفظ سلامت پوست و مو هستند.که باید به مقادیر هر چند کم در برنامه روزانه و غذایی گنجانده شده و از آنها بهره لازم را ببرید.
  • دانه های سویا :دانه های سویا که شکلی شبیه به لوبیا دارند و منبع غنی از پروتئین های مفید گیاهی هستند و مقادیر قابل توجهی ویتامین E و آهن آن نیز دارا می باشند را می توان به عنوان آجیل به همراه داشت و بدون نگرانی از طبع گرم و چاقی از آن استفاده کرد .
  • تخمه کدو : این دانه یکی از بهترین تقویت کننده های مو است و در عین حال یکی از بهترین کنترل کننده های پروستات در مردان به شمار می رود و منبع عالی روی ، ویتامین A به حساب می آید. ویتامین B موجود در آن شامل بیوتین نوعی ماده مغذی لازم برای تقویت مو است که مانع نازکی و شکنندگی مو می شود. توصیه می شود که به صورت خام و خوراکی به عنوان آجیل در هفته یکبار از این ماده مغذی استفاده کنید.
  • سبزیجات دارای برگ سبز : سبزیجات که امروزه به دلیل زندگی ماشینی و کمبود وقت نقش مهم تغذیه ای خود را از دست داده اند . باید با گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه سلامت پوست و مورا به خود و خانواده هدیه کنید باید به این نکته اشاره کنم که یکی از بهترین آنها شاهی است که به دلیل طعم و شاید به سرعت زرد شدن آن کمتر در سبد سبزیجات قرار میگیرد. به طور کلی سبزیجات با رنگ سبز باعث تقویت و همچنین پیشکیری از ریزش مو می شوند.

مکمل‌ها


  • آهن: آهن نقش موثری در حفظ سلامت موها ایفا می‌کند. بیشترِ پروتئین‌ها و آنزیم‌هایی که در آن وجود دارد و به ویژه هموگلوبین آن که اکسیژن را به خون می‌رساند همه و همه برای زیبایی و سلامت موها کمک می‌کند. منابع آهن: در گوشت قرمز و گوشت مرغ، غلات غنی شده، لوبیا، سبزیجات برگ سبز تیره و یا مکمل‌های غذایی
  • روی: روی تأثیر زیادی در رشد افراد و نیز تولید مثل داشته و باعث بهبود عملکرد سیستم دفاعی و عصبی بدن می‌شود. روی که به آن زینک نیز گفته می‌شود به سلامت موها کمک زیادی می‌کند. منابع غذایی روی: گوشت قرمز، آجیل (گردو، بادام و …)، محصولات لبنی و غلات
  • ویتامین B6: ویتامین B6 در سنتز مواد شیمیایی مغز و گلبول‌های قرمز، تنظیم متابولیسم و حفظ میزان گلیسمی تأثیر زیادی دارد. این ویتامین برای سلامتی موها ضروری است. منابع غذایی ویتامین :B6 این ویتامین بیشتر در غلات غنی شده، حبوبات، گوشت قرمز، گوشت مرغ، ماهی و برخی از میوه و سبزیجات وجود دارد.
  • ویتامین B12: ویتامین B12 به عملکرد خوب سلول‌های دستگاه عصبی و گلبول‌های قرمز و همچنین به ساخت مولکول‌های DNA کمک می‌کند. منابع غذایی ویتامین B12: غلات غنی شده نیاز بدن به این ویتامین را تأمین می‌کند. ماهی، گوشت قرمز، محصولات لبنی نیز حاوی میزان قابل توجهی ویتامین B12 می‌باشند.

چند ماسک عالی و طبیعی برای تقویت مو


  •  ماسک عسل و روغن زیتون
  •  ماسک روغن نارگیل و آبلیمو
  •  ماسک دانه کتان و روغن نارگیل

منابع:

chibepoosham.com، بیتوته، حکیم تهرانی، نمناک، shafaf.ir

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *