تقویت حافظه با تغذیه و رژیم غذایی

از مسئله ی وراثت و ژنتیک که بگذریم ، هوش و حافظه افراد را تا حد زیادی می توان با استفاده از مواد غذایی مناسب تقویت کرد. در این مطلب تعدادی از مواد غذایی که حافظه شما را به طرز باور نکردنی تقویت می کند را معرفی خواهیم کرد.

ارتباط رژیم غذایی با حافظه


امروزه برخی از دانشمندان حافظه را وابسته به سن نمی دانند و برخی دیگر معنقدند در سالمندان فراموشی بیشتر می باشد.اما یک نکته به اثبات رسیده که فراموشی وحافظه تاحدودی،ناشی از تغذیه نادرست می باشد.شما می توانید برای یک لحظه مبتلا به فراموشی شوید و کاری یا موردی را فراموش کنید.مغز انسان،مانند سایر اعضاء نیازمند به غذای مخصوص می باشد. مغز انسان یک بافت گرسنه است و انرژی لازم را از گلوکز دریافت می کند.حدوداً 20تا 25 درصد از مواد قندی مصرفی توسط مغز استفاده می شود،اگر به بدن کربوهیدرات(موادقندی) نرسد و تنها از انرژی موجود در چربی ها و پروتئین استفاده شود،مغز با کاهش انرژی مواجه می گردد در این حالت بدن طی یک فرایند به آزاد سازی گلوکز از چربی ها و پروتئین ها می پردازد تاکمبود و نیاز مغز را جبران نماید

غذاهای مناسب برای تقویت حافظه


آیا می دانید که مغزدانه ها سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها و ویتامین E هستند و مصرف به اندازه آنتی اکسیدان ها و ویتامین E می تواند از زوال عقل، پیری زودرس و ابتلا به انواع سرطان ها پیشگیری کند؟ آیا می دانید اگر این مغزدانه ها با شکلات های تلخ حاوی کافئین مخلوط شوند، قدرت تمرکز و یادگیری را تا حد قابل توجهی افزایش می دهند؟…

مغزدانه ها از بهترین خوراکی ها برای تقویت حافظه در روزهای امتحان به شمار می روند و برای این روزهای دانش آموزان و دانشجویان، خوراکی های مطلوبی محسوب می شوند. در «پوستر سلامت» این هفته با خوراکی هایی که گنجاندن آنها در برنامه غذایی روزانه، به خصوص در روزهای امتحان، مفید است، آشنا می شویم.

گردو: ضد تخریب

گردو ضد تخریب، بر اساس پژوهش‌های گذشته، مصرف مواد غذایی حاوی گردو، فرآیند تخریب در مغز موش‌های صحرایی را کاهش داد. رژیم‌های غذایی حاوی گردو باعث تاخیر در فرآیند پیری، تخریب مغز و در نتیجه تقویت پردازش اطلاعات می‌شود. گردو حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که بر اساس نظر برخی‌ محققان به از بین رفتن اثر رادیکال‌های آزاد روی دی‌ان‌ای سلولی منجر می‌شود.

هویج: ضد التهاب

مدت‌هاست ‌هویج را برای چشم مفید می‌دانند، اما ‌ اکنون مشخص شده‌ خوردن هویج برای مغز نیز مفید است.  هویج دارای مقادیر زیادی از ترکیبی به نام «لوتئولین» است که به کاهش التهاب و تخریب سلول‌های مربوط به حافظه منجر می‌شود. در این مطالعه همچنین مشخص شده ‌ مصرف حداقل 20 میلی‌گرم لوتئولین در رژیم غذایی روزانه به کاهش التهاب مغزی در موش‌ها منجر می‌شود. این ترکیب همچنین باعث تقویت حافظه موش‌ها و افزایش آن تا رسیدن به سطح حافظه موش‌های جوان شده است. این ترکیب در روغن زیتون، فلفل و کرفس نیز یافت می‌شود.

توت‌فرنگی و زغال‌اخته: منبع ویتامین

توت سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز برای مغز است. مطالعه‌ای که بین عده‌ای از افراد میانسال با مشکلات خفیف حافظه‌ای انجام شد، حاکی از افزایش یادگیری و توانایی به یادآوری در افرادی بود که به مدت 12 هفته آب زغال‌اخته وحشی نوشیده بودند. در این افراد علائم افسردگی نیز کاهش یافته بود. پژوهشگران معتقدند‌ زغال‌اخته و توت‌فرنگی حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است که باعث کاهش تخریب سلول‌های مغزی و افزایش قدرت سیگنال‌دهی مغز می‌شود.

ماهی: بهترین ماده مغذی برای مغز

ماهی یک منبع غنی و سرشار از پروتدین است . ماهی سرشار از اسید چرب امگا 3 است ، مصرف ماهی برای رشد و تکامل مغز ضروری است . چربی موجود در ماهی ، انرژی مغز را تامین می کند .رژیم غذایی که سرشار از امگا سه باشد احتمال زوال عقل و سکته های مغزی را کاهش می دهد . امگا سه نقش حیاتی در افزایش حافظه و توجه بازی می کند . توصیه می شود برای سلامت مغز و قلب هفته ای دوبار ماهی مصرف کنید .

سیب

جمله معروف “خوردن هر روز سیب شما را از دکتر دور می کند ” را شنیده اید!! و اگر واقعا به مراقبت از حافظه خود اهمیت می دهید ، پس پوست سیب را نکنید و دور نریزید، چرا که حاوی مقادیر خوبی از دو آنتی اکسید به نام کورستین و آنتوسیانین است و در کنار آنها حاوی مقادیر بالای ویتامین و مواد معدنی است.

بروکلی

منبع غنی اسید فولیک و کورستین است که تاثیر مثبتی بر حافظه می گزارد.به گزارش نیک صالحی بروکلی همچنین حاوی مقادیر خوب ویتامین K است که قدرت مغز را افزایش می دهد. تعجبی ندارد که سرآشپزها آن را خیلی دوست دارند.

انگور

انگور حاوی گیاشیمی های ضروری برای ارتقاء حافظه است. میوه هایی نظیر سیب، انگور جدا از ویتامین C، حاوی مقادیر خوبی از کورستین و آنتوسیانین هستند که برای ارتقاء سرعت و قابلیت حافظه شناخته شده هستند.

محصولات لبنی

اگر به طور جدی می خواهید که حافظه خود را تقویت کنید محصولات لبنی باید جزو اجزا اصلی رژیم روزانه باشد.به گزارش نیک صالحی محصولات لبنی منبع غنی ویتامین D و کلسیم است که درحقیقت همانند آجر برای ساختمان بدن کار می کنند. آنها حاوی تیروسین و تریپتوفان هستند که تشکیل دهنده انتقال دهنده های عصبی بوده و برای فرایند سریع فکر کردن ضروری است.

تاثیر وعده‌های غذایی


بفرمایید صبحانه‌ی کامل

همیشه قبل از خارج شدن از منزل صبحانه‌ی کاملی میل کنید. غلات کامل را در الویت قرار دهید. تا جایی که می‌توانید از مصرف مواد غذایی شیرین (قند سفید، شکلات صبحانه، مربا) و مواد غذایی چرب مثل سوسیس و کالباس و مواد غذایی سرخ کردنی بپرهیزد. به این ترتیب مغز عناصر مغذی و انرژی‌زای مورد نیاز خود (گلوسیدهایی که آرام وارد گردش خون می‌شوند) را در اختیار دارد و در طول روز خستگی روحی و فکرتان به حداقل می‌رسد.

ناهار سالم را دریابید

برای ناهار از گلوسیدهای تصفیه شده دوری کنید. این گلوسیدها عبارتند از نان سفید، برنج سفید، پاستاها و همچنین سیب زمینی. برای ناهار مواد غذایی حاوی پروتئین مثل ماهی، مرغ و همچنین سبزیجات میل کنید. از دسرهای شیرین نیز بپرهیزید. اگر می‌پرسید چرا باید بگوییم که قندهای ساده و تصفیه شده به سرعت جذب خون می‌شوند و همین امر باعث می‌شود که دقت و تمرکز و همچنین عملکرد ذهنی افراد در بعد از ظهر کاهش یابد.

شام را چه کنیم؟

برای شام مصرف گلوسیدهای تصفیه شده آزاد است. جذب سریع این گلوسیدها باعث می‌شود که بدن به راحتی استراحت کند و استراحت کامل مغز برای عملکرد آن و افزایش قدرت تمرکز و یادگیری ضروری است.

منابع:

دکترسلام، جام‌جم، تبیان، بیتوته، نیک صالحی، شهرزاد محمدیان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *