درمان بی اشتهایی و کم اشتهایی در کودکان و بزرگسالان با رژیم غذایی

همواره برای افرادی که دچار کمبود وزن، بی اشتهایی و یا کم‌ اشتهایی هستند، اضافه کردن وزن و افزایش اشتها یکی از مسائل مهم به شمار می‌رود. بی‌اشتهایی می‌تواند نشانه‌ای از وجود برخی مشکلات فیزیولوژیکی در افراد باشد که حتماً باید درمان شود. از طرفی عوامل متعددی می‌توانند بر میزان گرسنگی و اشتهای افراد تأثیر بگذارند از جمله: سوخت و ساز بدن (متابولیسم)، ذائقه افراد، داشتن حالت تهوع و استفراغ، یا بیماری و نوع غذاها. برخی اوقات کمبود ویتامین در بدن می‌تواند سبب کاهش اشتها شده و یا حتی ذائقه افراد نسبت به برخی غذاها را تغییر دهد.

علل کاهش اشتها


كاهش اشتها می تواند به دلیل عوامل زیر باشد :

  • اشكال در بلع مواد غذایی
  • استفراغ و تهوع
  • تغییر یا كاهش حس چشایی
  • احساس سیری
  • رشد تومور
  • افسردگی
  • درد

در بیشتر موارد، كاهش اشتها مشكل ثانویه است یعنی اختلال در سلامتی بدن، باعث كاهش اشتها می شود.

روش‌های افزایش اشتها با کمک تغییر عادت‌های غذایی


همیشه صبحانه بخورید

صبحانه یک وعده غذایی بسیار مهم است. مصرف یک صبحانه سالم و متعادل می تواند بعد از یک شب طولانی متابولیسم بدن را تحریک کند و بدن را برای کل روز آماده سازد. برخی از گزینه های عالی برای یک صبحانه سالم ومتعادل شامل نان سبوس دار، ماست، گرانولا، میوه های تازه و مصرف اسموتی های سالم و طبیعی میوه است. اگر می خواهید مقدار کالری دریافتی خود را افزایش دهید، می توانید کره بادام زمینی یا برشی از نان سبوس دار یا نان تست را امتحان کنید. این مواد خوشمزه و سرشار از چربی های سالم هستند.

وعده های غذایی کم و مکرر داشته باشید.

مصرف وعده های غذایی با حجم کم و تعداد زیاد می تواند اشتهای شما را تحریک کند. سعی کنید. خوردن وعده غذایی کوچک تر می تواند به شما کمک کند بعد از مصرف غذا احساس خوب و سبکی داشته باشید. زمانی که وعده غذایی شما زیاد و بزرگ باشد، معده بیشتر پر می شود و احساس سنگینی می تواند اذیت کننده باشد. به همین دلیل افرادی که دارای اشتهای اندک هستند از مصرف وعده غذایی بزرگ هیچ لذتی نمی برند. سعی کنید روزانه 4 الی 6 وعده غذایی داشته باشید.

غذاهای مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

 زمانی که غذای مورد علاقه خود را مصرف می کنید، خوردن بسیار آسان تر خواهد بود. زمانی را برای خرید و آماده سازی غذاهایی صرف کنید که دوست دارید.غذاهایی را امتحان کنید که رابطه خوبی با خاطرات گذشته شما دارند. در اینصورت راحت تر می توانید غذا بخورید.

میان وعده و تنقلات سالم بخورید

زمانی که با خوردن غذا در وعده های غذایی مشکل دارید، مصرف میان وعده و تنقلات سالم می تواند بسیار مفید باشد. موادی را انتخاب کنید که دارای قند و چربی سالمی هستند. مثلا می توانید از موز، آووکادو، آجیل و دیپ هایی همچون حمص یا پنیر خامه ای استفاده کنید. اگر خواستید می توانید از مواردی همچون ذرت بو داده نیز استفاده کنید.به یاد داشته باشید که تنقلات و میان وعده ها نباید به جای وعده های اصلی مصرف شود.

از خوردن غذاهایی که بوی تند دارند پرهیز کنید

 غذاهایی با بوی تند ممکن است اشتهای شما را به طور کلی کور کند و نتوانید وعده غذایی خود را مصرف کنید. این اتفاق به خصوص زمانی رخ می دهد که زیاد گرسنه نباشید. از خوردن موادی همچون تن ماهی یا پنیر بد بو جدا خودداری کنید.به یاد داشته باشید که غذاهای داغ بیشتر از غذاهای سرد بو دارند. بنابراین سعی کنید ساندویچ، سالاد یا برش سردی از گوشت را امتحان کنید.

فیبر کمتری بخورید

 فیبر (ماده مغذی که در میوه ها، سبزیجات و غذاهای سبوس دار یافت می شود) یک ترکیب ضروری برای رژیم غذایی سالم است. با اینحال، غذاهای غنی از فیبر می تواند شما را سیرتر نگه دارد و از اشتهای شما بکاهد. از موادی که فیبر بالایی دارند در حد اعتدال استفاده کنید.اما اگر شما به دنبال افزایش اشتهای خود هستید، بهتر است مصرف غذاهای غنی از فیبر را کاهش دهید. مصرف غذاهایی همچون برنج قهوه ای یا پاستا و نان سبوس دار می تواند شما را به مدت طولانی سیر نگه دارد.

از گیاهان و ادویه جات در پخت و پز خود استفاده کنید

 به عبارت دیگر، غذاهایی که دارای بوی خوبی هستند می توانند اشتهای شما را تحریک نمایند. سعی کنید به غذاهای خود گیاهان و ادویه جات خوشبوی متعددی اضافه کنید تا بتوانید بوی بسیار مطبوعی ایجاد نمایید. در این صورت دیگر مصرف غذا برایتان خسته کننده نخواهد بود. گیاهانی همچون دارچین، ریحان، آویشن، رزماری و رازیانه می توانند طعم بی نظیری به غذاهای شما اضافه کنند. شما می توانید از این گیاهان در غذاهای مختلفی استفاده کنید و ترکیب متفاوت آن ها را با غذاهای مختلف تجربه نمایید.

مواردی را که بايد به آن توجه کنيد


  • اگر اشتهای طبيعی داريد ، بايد انواعی از غذاها را بخوريد ، اشتهای زياد به خوردن فقط گوشت نيست .
  • اگر مرتبا خود را وادار به خوردن می کنيد ، اين هم علامت خوبی نيست .
  • ويتامين بخوريد . خوردن روزانه مکمل مولتی ويتامين و کانی ها به بازشدن اشتهای کاهش يافته کمک می کند.
  • داروهايتان را کنترل کنيد . درباره احتمال اينکه داروهای مصرفيتان يا مقدار آنها باعث بی اشتهايی شده باشد سئوال کنيد . پزشک ممکن است دارو را با داروهای ديگری که اشتها را ازبين نمی برند عوض کند.
  • آب زياد بخوريد . اگر برنامه ورزشی تازه ای شروع کرده ايد ، مهم ترين نياز شما آب است . کم آبی بدن مي تواند بی اشتهايی ايجاد کند . پيش از شروع تمرين و بلافاصله بعد از آن يک ليوان آب بنوشيد . به علاوه هر روز شش تا هشت ليوان آب بخوريد .
  • نزد پزشک برويد . اگر بعد از دو هفته اشتهای خود را بازنيافتيد ، برای معاينه کلی پيش پزشک خود برويد.
  • سلامت روانی خود را بيازماييد . اگر افسرده هستيد ، داروهای ضد افسردگی تجويز شده توسط پزشک اشتهای شما را بر می گرداند . با بازگشت سلامت روانی اشتهای شما نيز بازمی گردد .از متخصص کمک بگيريد.

بی اشتهایی کودکان


غذا نخوردن کودکان یکی از مشکلات رایج تغذیه‌ای موجود در خانواده‌هاست سوال این است که والدین در مقابل این عمل چه می‌کنند؟ تهدید و ارعاب؟ ضرب و شتم؟ مقایسه با دیگران؟به زور خوراندن غذا؟ تطمیع با خوراکیهای بی ارزش یا به اصطلاح هله هوله؟ و ….؟کدام یک از راهها صحیح است؟ اگر کودکتان غذا نمی‌خورد باید او را نزد کارشناس تغذیه و همچنین در صورت نیاز نزد روانشناس ببرید. اگر از کودکتان (مخصوصا اگر دختر است) بخواهید در بعضی از کارهای بی‌خطر آشپزی به شما کمک کند هنگامی که سفره را پهن کردید به همه اعلام کنید که غذای امروز را با کمک فلانی آماده کرده‌اید و از اهل خانه هم بخواهید (ولو اینکه از آشپزی شما ناراضی هستند) از غذا تعریف کنند مسلما این برخورد باعث خواهد شد که بچه نسبت به غذائی که خودش تهیه کرده است رغبت نشان داده و مقدار بیشتری از آنرا بخورد.

راه دیگر اینست که ببینید کودکتان برای غذا خوردن چه شرایطی را برای شما در نظر می‌گیرد و حتی الامکان آن را بپذیرید و فراموش نکنید آنچه از نظر ما نامعقول است شاید برای کودکتان (در آن شرایط) کاملا معقول و پذیرفتنی است و قبول آن باعث بهبود وضعیت روحی کودک می‌شود. حتما قضیه ابن سینا و شاهزاده‌ای را که فکر می‌کرد گاو است را می‌دانید. شاهزاده به هیچ وجه غذا نمی‌خورد و می‌خواست تا قصابی را برای ذبح کردنش احضار کنند. ابن سینا در هیات قصاب نزد شاهزاده رفت و گفت، این گاو لاغر است به او غذا بدهید تا فربه شود. آنگاه او را قربانی خواهم کرد. آنوقت شاهزاده شروع به خوردن غذا کرد هنگامی که کمی غذا خورد حالش بهبود یافت و سالم شد. با کودکان هم باید همین گونه برخورد کرد.

منابع:

نمناک،

zibasho.com، تبیان، پارسی‌طب، دانشنامه رشد

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *