درمان رفلاکس(برگشت اسید)،ترش کردن و سوزش معده با رژیم غذایی

ریفلاکس معده از بالا آمدن اسید معده به سمت مری بروز می‌کند. اسید معده نیز مخاط مری را ساییده و باعث آسیب و سوزش می‌شود. توجه داشته باشید که برخی مواد غذایی باعث بروز و تشدید این مشکل می‌شود. در این مطلب به این مواد غذایی اشاره می‌کنیم. لطفا با ما باشید.

علائم


علائم ابتلا به این ناراحتی گیر کردن غذا در مری، التهاب توام با سوزش، حالت تهوع، سرفه‌های مزمن، خس خس سینه، علائم شبه آسم و پوسیدگی و فرسایش میانی دندان‌ها هستند. این مسئله همچنین احتمال ابتلا به سرطان مری را در شما افزایش می‌دهد. در درمان این بیماری یافتن منشا اصلی بروز آن، مهمترین گام محسوب می‌شود. افراد دارای اضافه وزن و مسن به دلیل داشتن چربی شکمیِ بیشتر که عملکرد مری و اسفنکتر مری را دچار اختلال می‌کند، بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه هستند. این چربی‌های شکمی عملکرد دریچه اسفنکتر را که از بازگشت اسید معده به مری جلوگیری می‌کند مختل می‌سازد. بسیاری عوامل نظیر مصرف الکل، نیکوتین، مصرف خوراکی‌های حاوی کافئین و غذاهای پرچرب و پرادویه سبب شل شدن عضلات اسفنکتر می‌شوند. اما ناامید نشوید.

درمان رفلاکس معده با رژیم غذایی


انجام روش‌های خود درمانی ساده‌ی زیر برای درمان رفلاکس معده مفید است:

  • در صورت داشن اضافه وزن، کاهش وزن می‌تواند علائم رفلاکس معده را، به دلیل کاهش فشار روی معده، بهبود بخشد.
  • ترک دخانیات نیز مؤثر است، چون دخانیات سیستم گوارشی را تحریک می‌کند و باعث تشدید علائم می‌شود.
  • سعی کنید در عوض سه وعده غذای سنگین، وعده‌های غذایی بیشتر اما در حجم کمتر میل کنید. سه تا چهار ساعت پیش از خواب شام بخورید.
  • مصرف الکل، قهوه، شکلات، گوجه فرنگی یا غذاهای چرب یا تند و پرادویه باعث بروزعلائم ریفلاکس معده می‌شود. چنانچه احتمال می‌دهید که هر یک از مواد فوق علائم را تشدید می‌کند، آن مواد را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید که آیا علائم ریفلاکس معده بهبود می‌یابد یا خیر.
  • سر تخت را با گذاشتن یک قطعه چوب، تخته سنگ یا آجر در حدود ۲۰ سانتی‌متر (۸ اینچ) بالاتر بیاورید. این کار ممکن است علائم را تسکین دهد؛ اما پیش از بالا آوردن تخت از محکم و پایدار بودن آن کاملاً مطمئن شوید. بالشت اضافی زیر سر نگذارید، چون با این کار فشار روی شکم افزایش می‌یابد.

 رژیم غذایی


مصرف غذای مناسب سرشار از پروتئین و کم‌چرب احتمال ترش کردن و ریفلاکس معده را کاهش می‌دهد. خوردن وعده‌های غذایی بیشتر و کم‌حجم‌تر و دست کشیدن از غذا پیش از احساس سیری نیز اقدامی مفید به شمار می‌رود. از مصرف غذاهایی که احتمال می‌دهید باعث بروز علائم رفلاکس معده می‌شود خودداری کنید. نوشیدنی‌های محرک سوزش سر دل یا تشدید کننده علائم ریفلاکس معده عبارت‌اند از:

  • قهوه یا چای (به دو صورت معمولی و بدون کافئین)
  • دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین
  • نوشیدنی‌های دارای کربنات
  • الکل
  • مواد غذایی محرک سوزش سر دل یا تشدید کننده علائم ترش کردن معده عبارت‌اند از:
  • مرکبات مانند پرتقال و لیمو
  • گوجه فرنگی و فراورده‌های حاوی گوجه فرنگی مانند سس گوجه فرنگی و سالسا
  • شکلات
  • نعناع یا سوسن عنبر
  • غذاهای چرب یا تند و پرادویه مانند کاری یا فلفل
  • پیاز و سیر

با این نوشیدنی ها از ریفلاکس معده جلوگیری کنید

ریفلاکس معده احساس ناخوشایندی است و در صورت شدت گرفتن، زندگی را به کام هر کسی تلخ می کند. مخلوط شیر و عسل یکی از بهترین ترکیبات مفید برای بیماران مبتلا به عارضه ریفلاکس معده است. به​علاوه چای سبز و چای بابونه نیز از دم نوش های مفیدی هستند که به جای چای معمولی یا قهوه که تشدید کننده ریفلاکس هستند، قابل استفاده است.

غذاهای مفید برای ترش کردن معده


گوشت بره، ماهی، مرغ  و خروس، محصولات لبنی کم چرب، غنی از پروتئین هستند. و این غذاها قوام دریچه مری به معده را زیاد می کنند. نان سبوس دار و برنج قهوه ای غنی ازفیبرهای نامحلولند. این فیبر ها مدفوع را حجیم کرده و از یبوست جلوگیری می کند. از طرف دیگر این مدفوع حجیم، فشاری را در کلون ایجاد می نماید که به معده هم انتقال یافته و باعث شل شدن دریچه معدی می شود. لذا هنگامی که این فیبر ها مصرف میشود. بایستی 6-8 لیوان آب نیز در روز مصرف شود تا مدفوع نرم بماند. مصرف سرکه سیب مخلوط شده با آب در طول غذا می تواند به کاهش ترش کردن کمک کند. یک قاشق سوپخوری سرکه سیب را با یک لیوان آب مخلوط کرده ومصرف نمایید. تا تاثیربیشتری داشته باشد. مصرف مکرر وعده های غذایی و با حجم کم برای این افراد توصیه می شود.مواد غذایی مفید برای ترش کردن عبارتند از:

  • زنجبیل
  • سرکه سیب
  • موز
  • باکتری‌های پروبیوتیک
  • آدامس
  • آب آلو ورا

درمان سوزش سردل


سوزش سر دل معمولا یک ساعت پس از خوردن غذا آغاز می‌شود و ممکن است تا چندین ساعت ادامه داشته باشد. بسیاری از افراد می‌توانند به راحتی علایم سوزش سردل را با استفاده از تغییر رژیم غذایی، تغییر در شیوه زندگی و محدودیت در استفاده از داروهای آنتی اسید کنترل کنند.

  • تعداد دفعات غذا خوردن را زیاد کنید، ولی حجم غذا را در هر وعده کم کنید.
  • آهسته غذا خوردن
  • اجتناب از مصرف غذاهای چرب، قهوه و چای، شکلات، قرص نعناع و نوشابه‌های گازدار
  • نگهداری وزن در حد طبیعی
  • اجتناب از غذا خوردن 2 تا 3 ساعت قبل از خواب
  • بالا بردن سر 10 تا 12 سانتی متر موقع خواب
  • سیگار را کنار بگذارید. نیکوتین موجود در سیگار، دریچه مری را شل می‌کند.
  • لباس‌های تنگ نپوشید. لباس‌های تنگ به قسمت میانی شکم و معده فشار وارد می‌کنند و باعث می‌شوند که محتویات معده رو به بالا روند.
  • آدامس بجوید. جویدن آدامس باعث، ترشح بزاق شده و بلع آن، اسید معده را رقیق کرده و مقداری از آن از معده خارج می‌شود.
  • مایعات گرم بنوشید. نوشیدن یک لیوان آب نیم گرم بعد از غذا نیز می‌تواند اسید معده را رقیق کند.
  • در مکانی آرام و بدون استرس، غذا بخورید. این آرامش سبب می‌شود که فرد لقمه‌ها را بیشتر جویده و بزاق بیشتری تولید کند که موجب خنثی شدن اسید معده می‌شود.
  • عدم مصرف نوشیدنی‌های شیرین به خصوص در شب
  • پیاده روی، می‌تواند سوزش معده را تسکین دهد.

پیشگیری


  • بلافاصله بعد ازخوردن غذا نخوابید.
  • سیگارنکشید.
  • الکل ننوشید و پرخوری نکنید.
  • چربی، غذاهای سرخ شده، ادویه جات، قهوه، رب گوجه فرنگی را در غذای خود کم کنید.
  • موقع خوابیدن زیر سرخود را بالا ببرید یا پایه های تخت را 10-15 سانتی متر بالا آورید.
  • اضافه وزن خود را کم کنید.
  • لباس تنگ نپوشید.
  • ازمصرف مایعات دروعده های غذایی پرهیزنمایید.
  • حداقل2-3 ساعت قبل خواب چیزی نخورید.
  • موقع خوابیدن به پهلوی راست و کمی خمیده بخوابید.

این بیماران بایستی از مصرف غذاهای چرب خودداری نمایند . زیراغذاهای چرب دیرتر از کربوهیدرات و قندها از معده تخلیه می شوند . و لذا احتمال برگشت غذا ازمعده به مری را بیشترمی نماید.

منابع:

تبیان، تابناک، drrezadoost، دکتر سلام، رژیم سلامتی، فرادید، پارسی طب

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *