درمان و جلوگیری از ورم دست و پا در بارداری با تغذیه

دوران بارداری برای هر مادری زمانی فوق العاده و منحصر به فرد است و علایم و نشانه های بارداری از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد. اما معمولا یک سری علایم شایع وجود دارد که تقریبا در اکثر زنان باردار رخ می دهد. یکی از این علایم، ورم دوران بارداری می باشد که به آن ادم گفته می شود. ورم این دوران غیرعادی نیست، اما اگر کنترل نشود، ممکن است مادر را به دردسر بیندازد.

دلایل ورم بدن در دوران بارداری


در دوران بارداری، رحم به تدریج بزرگ می شود و باعث ایجاد فشار بر روی وریدهای لگنی و ورید ونا کاوا ( ورید بزرگی در قسمت راست بدن که خون اندام تحتانی را دریافت و آن را به سمت قلب هدایت می کند) می شود. این فشار سبب کند شدن جریان خون و تجمع آن در اندام های تحتانی بدن می شود و سبب رانده شدن مایعات از داخل وریدها به داخل بافت های پا و مچ پا می شود. این افزایش فشار با دراز کشیدن به پهلو بهبود پیدا می کند و از آن جائی که ورید ونا کاوا در سمت راست بدن است، استراحت به پهلوی چپ مناسب تر است.تورم در سه ماهه سوم و به خصوص در پایان روز بیشتر می شود و احتمالا درفصل تابستان نیز بدتر میشود. البته پس از تولد فرزندتان،تورم تقریبا به سرعت با دفع مایعات اضافی بدن از بین میرود . بنابراین ممکن است شما متوجه افزایش ادرار یا تعریق زیاد خود در روزهای اول بعد از زایمان شوید.

تأثیر ویتامینها و املاح در تورم دوران بارداری


ویتامین ب کمپلکس (حفظ و نگهداری آب در بدن را کاهش میدهد). ویتامین C با بیوفلوونوئید (عملکرد آدرنال را بهبود میبخشد). کلسیم، منیزیم و روی باعث کاهش تورم میشوند.  ویتامین E به جریان خون کمک میکند.  پتاسیم مایعات بدن را در دیواره سلولها نگاه میدارد.

پیشگیری از ورم پاها در دوران بارداری با تغذیه


ورم پاها را می توان با تغذیه مناسب و نخوردن نمک بیش از حد و همچنین با رعایت کردن برخی موارد رفتاری از جمله نحوه خوابیدن تا حد بسیار زیادی کم کرد و حتی جلوگیری شود.حتما در صورت تشدید ورم پاها و یا ورم دست ها در دوران بارداری در اولین فرصت به پزشک و یا ماما مراجعه کنید و وی را در جریان قرار دهید.

راهکارهای مقابله با ورم دوران حاملگی


  • یکی از مهم ترین راهکارها، کاهش مصرف نمک می باشد. یکی دیگر، کاهش مصرف کافئین (مثل قهوه) می باشد. کاهش مصرف غذاهای شور و پر ادویه، نوشابه های گازدار، قهوه، موادغذایی آماده و فست فودها می تواند راه مناسبی برای غلبه بر ورم دوران حاملگی باشد. از خوراکی های نمک دار مانند چیپس، سیب زمینی، آجیل شور، ماهی شور، بیسکویت های شور، شورها و ترشی ها خودداری کنید.
  • افزایش مصرف منابع غذایی حاوی پتاسیم می تواند منجر به کاهش ورم دوران حاملگی شود. موز، پرتقال، سیب زمینی، اسفناج و گوجه فرنگی پتاسیم زیادی دارند. این گونه موادغذایی علاوه بر کاهش ورم دوران حاملگی، از گرفتگی عضلات پا و درد ناشی از آن جلوگیری می کنند.
  • استراحت کردن در طول دوران بارداری نیز یکی از راه های مقابله با ورم می باشد. به استراحت کردن و خواب کافی در این دوران باید بیشتر از سایر اوقات اهمیت داد.
  • مادران عزیز باید توجه داشته باشند که هنگام استراحت باید پاهای خود را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهند، مثلا روی یک بالش.
  • مادران باردار باید در سه ماهه آخر بارداری، از کفش های مناسب و طبی و راحت استفاده کنند و از پوشیدن کفش های پاشنه بلند جددا خودداری نمایند.
  • از پوشیدن جوراب با کش سفت خودداری کنند، زیرا کش سفت جوراب روی ساق پا خطوطی را ایجاد می کند که درد دارند.
  • برای جلوگیری از ورم دوران حاملگی، مصرف آب را افزایش دهید. آب کافی می تواند نمک و کافئین را جذب و از بدن دفع کند.
  • در معرض هوای گرم قرار نگیرید.
  • هنگام نشستن پاها را روی هم نیندازید.
  • ورزش کردن به مادرانی که از ورم حاملگی رنج می برند، توصیه می شود و باید تحت نظر پزشک باشد. معمولا ورزش هایی مثل شنا کردن در آب خنک می تواند به کاهش ورم پا کمک کند. همچنین حمام آب سرد نیز مفید می باشد (البته در صورتی که قادر به تحمل آب سرد باشید).اگر همراه با ورم حاملگی دچار سردردهای بدی شدید، حتما با پزشک خود در میان بگذارید، زیرا می تواند نشانه هایی از افزایش خطرناک فشار خون در دوران حاملگی باشد.
  • استفاده از کمپرس آب سرد روی نقاطی از بدن که ورم کرده اند، مفید می باشد.
  • از پوشیدن پوشاک تنگ مثل شلوار، بلوز، جوراب و کفش تنگ در دوران حاملگی بپرهیزید. پوشیدن لباس تنگ منجر به افزایش ورم در اندام ها می شود. در دوران حاملگی باید از لباس های نخی و گشاد و راحت استفاده کرد.
  • به پهلوی چپ خود بخوابید. این کار سبب بهبود گردش خون در بدن می شود.
  • برخی محققان ورزش هایی مانند یوگا را برای بهبود و کاهش ورم دوران حاملگی توصیه می کنند.

ورزش کنید


مرتبا ورزش کنید. راه رفتن، شنا کردن و یا دوچرخه سواری از ورزشهای مناسب دوران حاملگی می باشند . همچنین می توانید در کلاس های  تمرینات  اروبیک (هوازی) در آب شرکت نمایید. بودن در آب باعث کاهش تورم در بدن شما می شود، به خصوص اگر سطح آب تا حدود شانه های شما باشد.

منابع:

بیتوته، نمناک، دکترمن، نی‌نی‌بان، badboy

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *