درمان یبوست و اسهال در بارداری با تغذیه

علل بروز اسهال در بارداری


افزايش غير طبيعی دفعات اجابت مزاج كه معمولاً با تغيير در قوام و حجم مدفوع همراه است، اسهال ناميده می‌شود كه می‌تواند به دو صورت حاد يا مزمن بروز كند. تغییر هورمونها، تغییر رژیم غذایی، و استرس می تواند باعث بروز اسهال در دوران بارداری شود.

یبوست در بارداری


بروز یبوست در بارداری شایع است یا در بعضی زنان حامله تشدید می شود. امکان دارد شما به خاطر داشتن حالت تهوع و استفراغ، کمتر آب و مایعات بنوشید. به علاوه پزشکتان برای بسیاری از زنان مکمل آهن تجویز می کنند که می تواند یبوست ایجاد کند. در آخر اینکه کاهش فعالیت فیزیکی و استراحت بیشتر هم می تواند گوارش را کند نماید که به این مشکل گوارشی منجر می شود. علاوه بر تغییر کردن سبک زندگی، تغییرات هورمونی مانند افزایش پروژسترون و استروژن هم در کند شدن روند گوارش مؤثر است.

علل یبوست در بارداری


  • مسائل هورمونی: هورمون های بارداری به طور معمول باعث آهسته شدن حرکت روده شما می شود. به ویژه پروژسترون ماهیچه های سراسر بدن را نرم و آرام می سازد که در نتیجه به دفع آهسته مدفوع و یبوست منجر می شود.تغییرات رژیم غذایی: طی بارداری بانوان غذاهایی متفاوت یا غیر معمولی میل می کنند که در نتیجه بر گوارش تاثیر می گذارد. برای مثال ، وقتی خانمی متوجه بارداری خود می شود ، احتمال داردمصرف فیبر خود را بیشتر کند ، اما افزایش ناگهانی مصرف فیبر می تواند باعث یبوست شود ، بنابر این افزایش آن باید به تدریج صورت گیرد.
  • وضعیت رحم و نوزاد: رحم در حال رشد شما بر روده ها فشار وارد می کند و حرکت روده ها را آهسته تر می سازد.
  • استرس: استرس و اضطرابی که طی بارداری تجربه می کنید نیز می تواند گوارش ششما را آهسته سازد و در نتیجه به یبوست منجر شود.

پیشگیری و درمان یبوست با رژیم غذایی


  • فیبر خوراکی: ضروری است که به اندازه کافی فیبر دریافت کنید. فیبر خوراکی در میوه ها ، سبزیجات بنشن ها ، سرال غلات کامل ( سبوس دار ) ، برنج قهوه ای ، نان ،مغز ها و تخم ها دریافت می شود. بسیاری از بانوان باردار متوجه می شوند که افزایش فیبر محلول در رژیم غذایی می تواند به بهبود یبوست کمک کند. فیبر موجود در پوست میوه ها ، سبزیجات ، جو دو سر و بنشن ها یافت می شود. اما اگر پیش از بارداری ، فیبر کمی می خورید ، آن را آهسته به رژیم خود اضافه کنید. بهترین راه این است که مصرف فیبر را به همراه میوه ها در صبحانه شروع کنید.
  • آب: می توانید تا اندازه دلخواه تان از فیبر میل کنید ، ولی اگر به اندازه کافی آب ننوشید ، متوجه می شوید که یبوست تان بهبود نمی یابد و دفع مدفوع شما بسیار سخت و دشوار می گردد. اگر نوشیدن آب ساده برای شما مشکل است ، کمی لیموی تازه در آن بچکانید یا نوشیدن دمنوش های گیاهی و سوپ ها را امتحان کنید که مصرف مایعات شما را افزایش می دهند.
  • تنفس: برای کمک به رهایی از استرس و کسب احساس آرامش بیشتر ، تنفس عمیق را امتحان کنید.
  • وعده های کوچک و منظم: وعده های بزرگ می تواند باعث آهسته شدن گوارش تان شود. در نتیجه ، بهتر استکه وعده های غذایی را کوچک و منظم میل کنید و در سراسر روز از میان وعده ها لذت ببرید.
  • مکمل آهن: برخی از مکمل های آهن می توانند به یبوست منجر گردد. از پزشک تان سوال کنید که آیا مکمل آهنی وجود دارد که به آرامی در بدن رها شود.
  • مکمل پروبیوتیک: مکمل پروبیوتیک می تواند برای بهبود فعالیت های دستگاه گوارش مفید باشد ف ولی برای حصول اطمینان از ایمن بودن آن باید در مورد مصرف پروبیوتیک با پزشک مشورت کنید.
  • از فشار آوردن پرهیز کنید: فشار می تواند به بواسیر منجر شود ( یا آن را بد تر کند ). بواسیر رگ های واریسی پیرامون مقعد است که مثل یک نخود کوچک می شود و وقتی بیرون زد ، می تواند به اندازه دانه انگور شود. احتمال دارد ندانید که دچار آن شده اید ، تا زمانی که خون تازه را روی دستمال توالت مشاهده می کنید مهم است این ناحیه را خشک و پاکیزه نگه دارید. در باره کرم های مخصوص که می تواند برای کوچک کردن بواسیر موثر باشد با پزشک گفت و گو کنید.
  • سبوس خوراکی: بسیاری از افراد برای مبارزه با یبوست از سبوس خوراکی استفاده می کنند. اما در حقیقت بر اساس مقدار فیبر موجود در رژیم تان ، این ماده می تواند مشکل را تشدید کند. در نتیجه بهتر است از ابتدا میزان کمتری از آن را استفاده کنید و به تدریج و بر اساس وضع بدن تان مقدار آن را افزایش دهید.
  • آب آلو: برخی از بانوان طی بارداری به فواید آب آلو بسیار اعتقاد دارند. دوباره ذکر می شود، این مسئله به تحمل شخصی افراد بستگی دارد و باید اول کمی از آن را امتحان کنید و ببینید آیا برایتان کار ساز است یا خیر.
  • پروبیوتیک ها: این باکتری های طبیعی هستند که در روده ها یافت می شوند و در گوارش نقش مهمی ایفا می کنند. با تکمیل رژیم تان همراه با پروبیوتیک ها ، می توانید یبوست را درمان کرده یا آن را مدیریت کنید.

تمرینات ورزشی


اگر بخش خارجی بدن تان تحرکی نداشته باشد ، بخش داخلی بدن تان نیز بی تحرک می ماند. ورزش ملایم می تواند به بهبود گوارش نیز کمک کند و به کاهش استرس و کنترل وزن مناسب به شما یاری رساند.

پیشگیری و درمان اسهال


  • اجتناب از غذاهای مسهل: برخی از مواد غذایی می‌تواند اسهال را بدتر کند. به طور کامل باید غذاهای تند، سرخ شده، پرچرب و غذاهای پر فیبر، شیر و محصولات لبنی، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و گازدار، میوه خشک شده، ادویه‌ها، غذاهای شیرین از جمله آب نبات و شکلات و گوشت قرمز را برای مدتی حذف و محدود کنید.
  • اصلاح رژیم غذایی: محدود کردن برخی مواد غذایی باعث کاهش مواد مقوی مورد نیاز بارداری خواهد شد. بنابراین باید تغییراتی در دیگر مواد مصرفی مادر صورت گیرد از جمله موز، برنج، سیب و نان تست سبزیجاتی مانند هویج پخته شده، غذاهای نشاسته‌دار، شیرینی کراکر و سیب زمینی، گوشت لخم و گوشت کم‌چرب(سینه بوقلمون یا مرغ بدون پوست) و سوپ با برنج، رشته فرنگی یا سبزیجات به برنامه‌ی غذایی مادر باردار اضافه شود.
  • مصرف مایعات فراوان: باید از تأمین میزان کافی آب بدن با مصرف مقدار فراوانی آب و آب‌میوه حداقل، یک لیتر در هر دو ساعت مطمئن شد. آب علاوه بر مایعات بدن مواد معدنی و سطح الکترولیت‌های مورد نیاز بدن را نیز متعادل می‌کند.
  • مایع درمانی خوراکی (ORS): یکی از روش‌های پر کاربرد و مفید در درمان کم‌آبی ناشی از اسهال است که از ترکیب شکر، نمک و آب تهیه می‌شود و برای دو هفته به عنوان مکمل مصرف می‌شود.
  • کنترل داروهای مصرفی: برخی از داروها می‌تواند باعث عارضه‌ی اسهال در مادر باردار شود. با وجود این‌که بدن پس از مدتی به دارو عادت خواهد کرد و میزان عوارض دارویی کاهش می‌یابد، ولی بهتر است داروهای مصرفی خود را در این دوران با پزشک خود کنترل کنید تا در صورت امکان داروی دیگری جایگزین و تجویز شود.

منابع:

 women20 ، drrezadoost ،drhame، ایران کلینیک، لحظه نما

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *