رژیم درمانی برای مراقبت غذایی مناسب قبل از بارداری توسط متخصص تغذیه

وقتی قرار است باردار شوید، به آنچه می خورید و رژیم غذایی تان خوب فکر کنید. آنچه که شما می خورید از خون تا سلول های بدن و تا هورمون هایتان تاثیر می گذارد. یادتان باشد که بین ۳ ماه تا ۱ سال قبل از بارداری باید رژیم غذایی تان را اصلاح کنید. داشتن رویه زندگی سالم در طی بارداری بسیار ضروری است.

فاکتورهای مختلفی در به دنیا آمدن یک نوزاد سالم توسط مادر دخالت دارند. بنابراین یک زن باردار با در نظر گرفتن تمامی ‌این فاکتورها و رعایت آنها می‌تواند یک حاملگی سالم و در نتیجه نوزاد سالم داشته باشد.

تعدادی از این فاکتورها عبارتند از:

  • خصوصیات ارثی و ژنتیکی نامناسب که می‌تواند بارداری را به مخاطره اندازد.
  • بیماری‌ها و ضربه‌هایی که مادر در دوران بارداری با آن مواجه است.
  • ابتلا به عفونت حین بارداری
  • سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر و یا مشروبات الکلی
  • در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن
  • وجود بیش از یک جنین در رحم مادر (چندقلوزایی)
  • سن مادر (سنین بسیار بالا و بسیار پایین جهت بارداری، خطرناک است)
  • فقر غذایی و تغذیه نامناسب قبل و حین بارداری

در میان این فاکتورها بعضی از عوامل مانند تغذیه نامناسب، قابل پیشگیری و اصلاح است؛ یعنی می‌توان با استفاده از یک برنامه غذایی مناسب مدتی قبل از بارداری و تداوم آن حین بارداری، تحت نظر یک متخصص، بدن مادر را جهت یک بارداری سالم و طی این دوران، به بهترین وجه ممکن تا زمان زایمان آماده کرد.

دوران بارداری و بهترین برنامه غذایی


برنامه غذایی بارداری و تغذیه مناسب دوران بارداری بسیار جدی و مهم است چرا که با دانستن بهترین ها و بدترین های تغذیه برای این دوران نتیجه ای مستقیم بر سلامت مادر و نوزاد خواهد داشت.

  • پروتئین: مصرف پروتئین برای حصول اطمینان از رشد مناسب بافت جنین ازجمله مغز او، بسیار حیاتی است. همچنین پروتئین به رشد بافت سینه‌ها و رحم در دوران بارداری کمک می‌کند. پروتئین حتی در افزایش حجم خون شما نیز نقش دارد؛ افزایش حجم خون باعث می‌شود خون بیشتری به جنین برسد.
  • کلسیم: کلسیم به ایجاد و رشد استخوان‌های جنین کمک می‌کند و میزان استفاده بدن از مایعات را تنظیم می‌کند.
  • آهن: آهن با همکاری در کنار سدیم، پتاسیم و آب، جریان خون را افزایش می‌دهد. افزایش خون این اطمینان را ایجاد می‌کند که اکسیژن کافی به شما و جنین‌تان می‌رسد. بنابراین برخی از پزشکان مصرف مکمل آهن به زنان باردار را توصیه می کنند.مصرف سبزیجات برگ پهن و سایر مواد غذایی حاوی آهن مثل توت ها، تمشک، لوبیا، آناناس، کشمش، خرما و مواد خوراکی حیوانی برای تامین آهن بدن مادر ضروری است
  • فولات: فولات که معمولاً با نام اسیدفولیک شناخته می‌شود، نقش مهمی در کاهش خطر نقص لوله‌های عصبی جنین دارد. نقص لوله‌های عصبی یکی از نقص‌های مادرزادی است که مغز و نخاع جنین را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نمونه‌هایی از نقص لوله‌های عصبی عبارتند از اسپینابیفیدا و آنانسفالی.

وزن قبل از بارداری


اگر وزن سالمی داشته باشيد، بارداری برای شما آسانتر خواهد بود. مطالعات نشان داده اند زنانی كه شاخص توده بدنی (BMI) آنها كمتر از 20يا بيشتر از 30 باشد در زمينه بارداری مشكلات بيشتری خواهند داشت. بنابراين بهتر است قبل از بارداری BMI خود را به محدوده نرمال برسانيد.اگر وزن سالمی نداريد كاهش يا افزايش وزن در بارداری به شما كمك میكند. با پزشك خود در مورد بهترين روش برای رسيدن به وزن مناسب مشورت كنيد.

مکمل‌ها


هرچند شما می توانید اکثر نیازهای غذایی خود را با استفاده از یک رژیم غذایی متعادل تامین کنید، اما بسیاری از متخصصین بر این باورند که حتی کسانی که سالمترین و مناسب ترین رژیم غذایی را دارند نیز می توانند از مکملها استفاده نمایند. به خاطر داشته باشید که این مواد صرفا به عنوان مکمل مناسب هستند و نمی توانند جایگزینی برای یک رژیم غذایی مناسب باشند.

لیستی از مکمل‌هایی که می توانند قبل از بارداری زنان مفید باشند :

ویتامین ث

میوه‌هایی مثل پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیمو و انگور منشا بسیار خوبی برای ویتامین ث هستند. هر خانم باردار می‌تواند در روز چندین بار از این گروه استفاده کرده و نیاز خود را به ویتامین‌هایی مثل آ و ث  برآورده کند.

ویتامین E

ویتامین E یکی دیگر از انواع ویتامین ها و مواد مغذی حیاتی است که هم برای مردان و هم برای زنان بسیار مفید است. مصرف آن در مردان، سبب حفاظت از DNA اسپرم می شود و به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی در بدن آن ها عمل می کند.

ویتامین B6

ویتامین B6 یکی دیگر از ویتامین های حیاتی برای زنان قبل از بارداری خواست ،خوب است به عنوان یک خانم بدانید که ویتامین B6 به تنظیم چرخه تخمک گذاری در زنان کمک زیادی می کند. همچنین، وجود ویتامین B6 کافی در بدن آن ها، میزان پرولاکتین را که باعث نامنظم شدن چرخه تخمک گذاری زنان می-شود، کاهش خواهد داد.

اسیدهای چرب

امگا -3 نوعی اسید چرب است که به عنوان تنظیم کننده ترشحات هورمونی در بدن تمام زنان و مردان شناخته شده است. همچنین، وجود امگا -3 کافی در بدن زنان هم در بهبود روند باروری و تخمک گذاری آن ها نقش بسزایی دارد، چون کیفیت دیواره رحم را با افزایش جریان خون به اندام های تناسلی فرد بالا خواهد برد.

آیا نوع تغذیه بر جنس جنین تأثیری خواهد گذاشت؟


این بحث وجود دارد که میزان اسیدیته یا قلیایی بودن غذا که بر اسیدیته یا قلیایی بودن مجرای تناسلی اثر می گذارد، در زمان لقاح می تواند بر جنسیت جنین تاثیر بگذارد. در واقع گفته می شود اگر در زمان لقاح بتوان نوع قلیایی بودن یا اسیدیته بودن غذای فرد را کنترل کرد، می توان در انتخاب جنسیت جنین دخالت کرد.

توصیه‌های لازم


  • از مصرف سیگار و یا قلیان اجتناب کنید: تحقيقات نشان می دهند هرگونه مصرف توتون و تنباكو می تواند بر قدرت باروری و كاهش ميزان اسپرم تاثير بگذارد.
  • از مصرف كافئين خودداری كنيد: تحقيقات نشان می دهند مصرف بيش از حد كافئين می تواند توانايی شما در جذب آهن را كم كرده، چيزی كه برای بارداری بسيار به آن نياز داريد، خطر مرده زايی را در شما افزايش می هد. در نتيجه بايد مصرف چای، قهوه و انواع را محدود كنيد.
  • يخچال خود را از غذاهای سالم پر كنيد: حتی اگر تغذيه مناسبی نداريد برای داشتن بارداری سالم بايد از همين حالا اقدام كرده و مواد غذايی مورد نياز بدنتان را تامين كنيد. سعی كنيد روزانه حداقل دو فنجان ميوه و دو و نيم فنجان سبزيجات و همچنين مقدار زيادی غلات كامل و غذاهايی كه حاوی كلسيم بيشتری هستند از جمله شير، آب پرتقال حاوی كلسيم و ماست مصرف كنيد.
  • برنامه ورزشی مناسب: يك برنامه ريزی سلامت را شروع كرده و به طور جدی ادامه دهيد، در پاداش بدنی سالم و مناسب برای بارداری خواهيد داشت.
  • به دندانپزشك مراجعه كنيد: فراموش نكنيد هنگامی كه باردار هستيد يا قصد باردار شدن داريد بايد توجه بيشتری به سلامت خود داشته باشيد. بيماری پريودنتيت نوعی عفونت باكتريايی كه بر لثه ها و استخوانهای محافظ دندانها تاثير می گذارد، می تواند منجر به زايمانهای زودرس يا تولد نوزادان با وزن كم شود.

منابع:

women.tums، بیتوته، نمناک، مهرخانه، دکترفاطمه سمامی، باعلم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *