رژیم غذایی برای جلوگیری و درمان ریزش مو

ریزش مو یکی از مشکلاتی است که به جرات می توان گفت اکثر مردم دنیا با آن مواجه هستند. عوامل زیادی مانند عوامل محیطی، ژنتیکی، هورمونی، برخی بیماری ها مانند اختلالات تیروئید، آنمی ( کم خونی ) و نوع تغذیه در ریزش مو دخیل است.

اهمیت رژیم غذایی را در حفظ سلامتی بدن به خصوص مو، نمی توان نادیده گرفت. تحقیقات اخیر ژاپنی ها بعد از جنگ جهانی دوم این امر را تایید می کند؛ چرا که استفاده از رژیم غذایی غربی ها به وسیله ی ژاپنی ها باعث اضافه وزن توام با ریزش مو در اکثر مردم شد.

رژیم غذایی برای جلوگیری از ریزش مو


آهن: شــایع ترین علت ریزش مو در خانم ها از سنین نوجوانی تا سنین میانسالی کمبود آهن بدن میباشد ، که با مصرف غذاهای حاوی آهن نظیر گوشت قرمز ، زرده تخم مرغ ، جگر ، ماهی و پرندگان ، لوبیا ، عدس ، آناناس و اسفناج این مشکل بر طرف می شود.

دو عامل مهم در ایجاد فقر آهن عبارتند از مصرف چای همراه غذا و مصرف نان هایی كه خمیر آنها ور نیامده است. به همین جهت بهتر است چای را یك ساعت پس از مصرف غذا نوشید و از نان هایی كه خمیر ور آمده دارند و بدون جوش شیرین پخت می شوند استفاده كرد .

پروتئین: اساس و پایه ی نیاز بافت های بدن مانند مو ، ناخن وپوست می باشد و در موادی مانند انواع گوشت ( مرغ ، ماهی و گوشت قرمز ) ، تخم مرغ ، لبنیات ، غلات و حبوبات به میزان فراوان وجود دارد.

ویتامین های گروه  B: یکی از راههای درمان ریزش مو مصرف مواد مغذی حاوی ویتامین B زیاد است که در گروه ویتامین های B ، ویتامین B6 و بیوتین اهمیت خاصی دارند. عارضه مشخص کمبود بیوتین ، ریزش مو است.

منابع غذایی غنی از ویتامین B6 و بیوتین: زرده تخم مرغ ، جگر ، گوشت مرغ ، موز ، دانه آفتابگردان ، ماهی ، آلوی خشک ، ، غلات سبوس دار ، مخمر و جوانه گندم ، سبوس گندم ، و بادام زمینی است .

مخمر: همچنین مصرف مقداری مخمر همراه یک لیوان آب پرتقال در صبح بسیار سودمند می باشد. زیرا مخمر منبع مناسبی از ویتامین های گروه B و املاح کمیاب ( املاحی که بدن به میزان خیلی کم به آن ها نیاز دارد) و اسیدهای آمینه است. به علاوه مصرف روغن ماهی و گردو که دارای اسیدهای چرب اُمگا ـ 3 و تخمه آفتابگردان که دارای اسیدهای چرب اُمگا ـ 6 است ، مفید می باشد.

بررسی ها نشان می دهند که اسیدهای چرب اُمگا ـ 3 و اُمگا ـ 6 با سلامت مو در ارتباط هستند ؛ زیرا اغلب مردم وقتی منابع این نوع اسیدهای چرب را کمتر مصرف می کنند و یا اصلاً مصرف نمی کنند ، دچار خشکی و شکنندگی مو ، خارش و شوره پوست سر و در نهایت ریزش مو می شوند. اسیدهای چرب اُمگا ـ 3 در ماهی های آب سرد مانند ماهی سالمون و ساردین ، روغن سویا و کانولا ، جوانه گندم ، روغن گردو ، روغن تخم کتان یا پنبه و روغن ماهی یافت می شود.

آنتی اکسیدان ها: شامل ویتامین e ، ویتامین c ، بتاکاروتن ( پیش ساز ویتامین a که در سیب زمینی شیرین، هویج ، اسفناج پخته، کدو حلوایی ، طالبی ، زرد آلو ، کلم بروکلی ، گریپ فروت قرمز وجود دارد ) ، روی و سلنیوم می باشد. رژیم های غذایی نامناسب توام با سیگار کشیدن و آلودگی هوا باعث فعال شدن رادیکال های آزاد و به خطر افتادن سلامت فرد می شود. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که می توانند اثر رادیکال های آزاد را خنثی کنند. همچنین باعث ساخته شدن موی جدید و استحکام آن می شوند.

ویتامین جلوگیری ریزش مو


ویتامین B کمپلکس برای ریزش مو: این ویتامین شناخته شده ترین نوع ویتامین برای جلوگیری از ریزش مو در زنان می باشد اگر به دکتر مراجعه کرده باشید احتمالا اولین مکملی که برای شما تجویز شده است ویتامین B کمپلکس بوده است. به عملکرد این ویتامین و منابعی که حاوی این ویتامین هستند در ادامه اشاره خواهد شد.

بیوتین: برای جلوگیری از ریزش مو بسیار مناسب است. به عنوان یک ویتامین محلول در چربی شناخته شده است و باعث بهبود چربی مناسب برای رشد مو می شود. این نوع ویتامین از زود سفید شدن مو جلوگیری می کند. برخی منابع حاوی بیوتین شامل جیگر، زرده تخم مرغ، مخمر و شیر است.

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است و مصرف دُز مناسب آن بر مشکل ریزش مو غلبه می کند. با این حال ، مصرف بیش از حد ویتامین A باعث ریزش موی بیشتر می شود بنابراین در میزان مصرف آن باید دقت شود.

مصرف این ویتامین به شکل طبیعی ایده آل است . این ویتامین در قالب مکمل های غذایی اثر مشابه حالت طبیعی را ندارد. ویتامین C نه تنها از سرماخوردگی جلوگیری می کند بلکه برای کسانی که از ریزش موی شدید رنج می برند کمک می کند تا خون به طور مناسب در پوست سر جریان یابد و رشد مو افزایش یابد. آنتی اکسیدان های موجود در این ویتامین از زود سفید شدن موهای سر جلوگیری می کند.

منابع:

بیتوته، پارسی طب، ایران‌ناز، ادکوان، نمناک

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *