رژیم غذایی برای درمان کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید یکی از شایع ترین بیماری ها در تمام دنیا می‌باشد. چاقی از عوارض کم کاری تیروئید است. بسیاری از افراد ابراز می‌دارند با وجود مصرف مقادیر کمی مواد غذایی باز هم روند صعودی افزایش وزن در آن ها مشاهده می‌شود. این افراد بعد از مشاهده نتیجه آزمایش تیروئید خود متوجه می‌شوند که علت اصلی این مسئله فعالیت کمتر از معمول غده تیروئید در ایشان است. در نتیجه سوخت و ساز بدن کاهش یافته و منجر به اضافه وزن و چاقی گردیده است. چنین افرادی حتما باید داروهای تجویز شده توسط پزشک را مصرف کنند تا کمبود هورمونی ایشان جبران گردد. در رابطه با برنامه غذایی خود نیز باید نکاتی را رعایت کنند تا بتوانند بر این بیماری غلبه نمایند زیرا تغذیه در کم کاری تیروئید از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

کم کاری تیروئید چیست؟


هیپو تیروئیدی یا کم کاری تیروئید (غدد تیروئید کم فعال) زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید میزان هورمون تیروئید کمتر از حد طبیعی تولید کند. نتیجه این اتفاق کاهش بسیاری از فعالیتهای بدن است. گرچه کم کاری تیروئید می تواند موقتی باشد، ولی معمولاً یک وضعیت دائمی است. برخی مطالعات نشان می دهند که ۱۰ درصد زنان و ۳ درصد مردان کم کاری تیروئید دارند.

رژیم غذایی مفید برای کم کاری تیروئید


غلات سبوس‌دار

یبوست یکی از علائم شایع کم کاری تیروئید است. مواد غذایی غلات کامل مانند غلات صبحانه، نان، ماکارونی و برنج علاوه بر فیبر حاوی مقدار زیادی مواد مغذی نیز هستند. فیبر آنها می‌تواند به تنظیم عملکرد روده کمک کند. با این‌حال ترنر هشدار می‌دهد که فیبر می‌تواند با هورمون‌های مصنوعی تیروئید تداخل پیدا کند. برخی از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید، تصمیم می‌گیرند که به طور کامل از غلات سبوس‌دار اجتناب کنند اما اگر می‌خواهید آنها را مصرف کنید توصیه می‌شود که داروی تیروئدیتان را چند ساعت قبل یا بعد از خوردن غذاهای غنی از فیبر غذایی مصرف کنید.

میوه‌ها و سبزیجات تازه

یکی از اولین علائم کم کاری تیروئید، افزایش وزن است. غذاهای کم‌کالری و با چگالی بالا مانند مواد غذایی تازه اساس هر برنامه کاهش‌وزن موفق هستند. در صورت امکان میوه‌ها یا سبزیجات تازه را در هر وعده غذایی تان جای دهید. مواد غذایی خاصی مانند زغال‌اخته، گیلاس، سیب‌زمینی‌شیرین و فلفل‌های سبز، نیز سرشار از آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان‌ها مواد مغذی هستند که خطر ابتلا به بیماری‌قلبی را کاهش می‌دهند.

روغن نارگیل و تیروئید

شاید شنیده باشید که روغن نارگیل برای بیماران تیروئیدی مفید است، هرچند این روغن می تواند مفید باشد، اما نباید بعنوان جایگزینی برای دارو و درمان در نظر گرفته شود. این روغن فقط روغنی سالم برای جایگزینی با سایر چربی ها می باشد.

غذاهای مفید برای مقابله با کم کاری کاری تیروئید


غذاهایی که ید کافی دارند برای مقابله با کم کاری تیروئید مناسب است. در زیر به لیستی از غذاها که منبع مفیدی برای مقابله با این بیماری است اشاره می شود.

  • غذاهای غنی از ید
  • نمک یددار
  • گیاهان و غذاهای دریایی
  • ماهی آب شور
  • سوشی (نوعی غذای ژاپنی)
  • غذاهای غنی از سلنیوم
  • گوشت
  • جوجه یا مرغ
  • ماهی قزل آلا
  • ماهی تون
  • حبوبات
  • لبنیات
  • سیر
  • پیاز

غذاهای ممنوع در کم کاری تیروئید


گواتروژن‌ها

گواتروژن به مواد غذایی گفته می‌شود که باعث ایجاد گواتر می‌شوند. این مواد فعالیت آنزیم تیروئید پراکسیداز که برای وارد کردن ید به هورمون‌های تیروئیدی لازم است را کاهش می‌دهند. گواتروژن‌ها بسیار متنوع هستند: تیوسیانین‌ها، برخی فلاوونوئیدها مانند کورستین، کامفرول و روتین و … از آن جمله هستند.

تیوسیانین‌ها، مهمترین گواتروژن

تیوسیانین‌ها ترکیبات گوگردداری هستند که در انواع گونه‌های گیاهی یافت می‌شوند. تیوسیانین‌ها جذب ید توسط غده تیروئید را کاهش می‌دهند. زیرا تیوسیانین‌ها برای ورود به غده تیروئید با ید رقابت می‌کنند. ید اضافی در رژیم که به وسیله نمک یددار تامین می‌شود باعث پیروزی ید در این رقابت می‌شود. تیوسیانین‌ها در خانواده کلم به فراوان یافت می‌شوند، خانواده کلم شامل موارد زیر است: کلم برگ چینی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم برگ سفید، کلم برگ قرمز، کانولا، بروکلی چینی، کلم چینی، ترب کوهی، کلم پیچ، کلم قمری، دانه خردل، خردل سبز، تربچه، شلغم، واسابی، شاهی آبی، آروگولا و … . همچنین از دیگر مواد غذایی سرشار از تیوسیانین می‌توان این موارد را ذکر کرد: سیب زمینی شیرین، کاساوا، ذرت، بذر کتان، لوبیا لیمنسیس و …. . تمام این گیاهان تا زمانی که زنده هستند و برداشت نشده‌اند تیوسیانین ندارند. اما با برداشت شدن، تیوسیانین‌ها تولید می‌شوند.

فلاونوئیدها، فراوانترین گواتروژن‌ها

بیش از 3 هزار نوع فلاوونوئید در ترکیب مواد غذایی کشف شده است که از جمله مهمترین آن‌ها می توان فلاوونوئیدهای موجود در دانه های سویا را نام برد. این فلاوونوئیدها عبارتند از: جنیستئین و دائیدزئین. فلاونوئیدهای سویا فعالیت تیروئید پراکسیداز را کاهش می‌دهند. نکته قابل توجه این است که حتی پختن هم از فعالیت گواتروژنیک سویا نمی کاهد. مطالعات متعدد اثرات ضد تیروئید سویا را به اثبات رسانده است. این مطالعات نشان می‌دهد نوزادانی که از فورمولاهای برپایه سویا استفاده می‌کنند، در خطر هیپوتیروئیدیسم و بیماری‌های خودایمنی تیروئید قرار دارند. وقتی یک نوزاد با کم کاری تیروئید متولد می‌شود باید مکمل‌های هورمون تیروئید به وی داده شود تا کمبود او جبران شود. متخصصان توصیه می‌کنند که این نوزادان از فورمولاهای حاوی سویا پرهیز کنند.

غذاهایی که در کم کاری تیروئید باید از آنها اجتناب کرد:

  • نشاسته کاساو
  • بذر کتان
  • کلم قمری، کلم پیچ و گل کلم
  • بادام زمینی
  • شلغم
  • خردل
  • ارزن
  • هلو و شفتالو
  • قهوه
  • اسفناج

لیست غذاهایی که در بالا اشاره شد غذاهایی هستند که مانع از جذب ید توسط بدن می شود. و در زمانی که بدن نمی تواند ید را جذب کند، غده تیروئید ورم می کند و بیماری گواتر را به وجود می آورد. غذاهایی که ایجاد کننده گواتر است و در کم کاری تیروئید باید از آنها اجتناب کرد:

  • سویا و فرآورده های آن
  • روغن کانولا
  • غذاهای دارای گلوتن (گلوتن ترکیبی از پروتئین موجود در غلات و آرد می باشد.)
  • سیب زمینی شیرین
  • از مصرف هورمون تیروئید به طور همزمان با این مواد خودداری کنید
  • برای جلوگیری از فعل و انفعالات غذایی یا دارویی با یکدیگر، این غذاها و داروها را چند ساعت قبل یا بعد از هورمون تیروئید مصرف کنید.
  • آرد سویا
  • گردو
  • خوراکی که دارای پنبه دانه باشد
  • مکمل های آهن یا قرص هایی که محتوی آهن هستند
  • مکمل های کلسیم
  • آنتی اسیدهایی که محتوی آلومینیوم یا منیزیم باشند
  • برخی داروهای زخم معده
  • برخی داروهای پایین آورنده کلسترول مثل کلسترامین و کلستییپل

توصیه‌های غذایی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید


  • گواتروژن‌های قوی مانند سویا، ارزن و گیاهان خانواده کلم را حذف کنید.
  • اگر غذاهای سرشار از گواتروژن در طول روز مصرف می‌کنید مطمئن شوید که روزانه 150 میکروگرم ید دریافت می‌کنید.
  • مواظب باشید بیش از حد از نمک ید دار استفاده نکنید.

منابع:

دکترسلام، باشگاه خبرنگاران جوان، تبیان، خبرنگاری میزان، راستینه، yadbegir.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *