رژیم غذایی مناسب برای درمان ناباروری ناشی از تخمدان پلی کیستیک(سندرم تنبلی تخمدان)

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)


سندرم تخمدان پلی کیستیک یکی از علل شایع اختلالات هورمونی در خانمها می باشد، اسم این بیماری ناشی از ضایعاتی است که در تخمدانها ایجاد می شود، که در آن هر دو تخمدان پر از کیست های متعدد شده و بزرگ می شوند. این کیست ها در لایه بیرونی تخمدان ها تشکیل می شوند و ظاهر کیستیک به تخمدان می دهند.

علائم


  • قاعدگی‌های نا منظم
  • افزایش آندروژن‌ها یا هورمونهای مردانه
  • تخمدان‌های پلی کیستیک

کنترل سندرم تخمدان پلی کیستیک با تغذیه


با اشاره به این که داشتن آگاهی از برنامه غذایی صحیح در کنترل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک بسیار موثر است، 50 تا 70 درصد از مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، چاق هستند. متخصصین تغذیه با اشاره به این که مصرف بدون کنترل و بیش از حد منابع کربوهیدرات‌ها (انواع نان‌های سفید، بیسکوئیت، شیرینی و برنج سفید) بدون احساس سیری کامل از شکایت‌های شایع زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک است بر اهمیت پایین نگه داشتن سطح انسولین تاکید میکنند و  کاهش وزن تدریجی به بهبود نشانه‌های این بیماری کمک می‌کند و بالا رفتن ناگهانی و شدید هورمون انسولین باعث ذخیره چربی در سلول‌ها می‌شود. به نکات زیر توجه کنید:

  • این بیماران نباید کمتر از سه ساعت بین وعده‌های اصلی غذا و میان وعده‌ها فاصله بگذارند و هرگز وعده شام را به طور کامل حذف نکنند.
  • سبزیجات نشاسته‌ای را با سبزیجات غیرنشاسته‌ای و استفاده از نان و ماکارونی سبوس دار را در رژیم غذایی مبتلایان به این سندرم مفید هستند و استفاده از میوه‌های تازه یا یخ زده به جای آب میوه‌های صنعتی و مصرف غلات بدون شکر و حاوی فیبر بالا در وعده صبحانه برای مبتلایان به این بیماری مفید است.
  • مبتلایان به این بیماری باید حجم وعده‌های اصلی غذا را کم کرده و به ازای آن از میان وعده‌هایی مانند سالاد سبزیجات با حبوبات، ماست کم چرب و گردو استفاده کنند.

رژیم غذایی برای سندروم PCOS


در این جا چندین نوع ماده غذایی را که حاوی انواع ویتامین ها ، مواد معدنی و سایر ترکیبات مغذی می باشند و می توانند در درمان سندرم PCOS مفید واقع شوند به شما معرفی می کنیم.

  • برگهای شلغم: برگهای سبز شلغم دارای کالری بسیار کمی بوده ولی حاوی ترکیبات مغذیی هستند که میتواند سبب کاهش وزن شده و همچنین به درمان سندرم PCOS کمک می کند.
  • جو: جو یکی از غلاتی است که در درمان سندرم PCOS بسیار مفید می باشد . جو نه تنها کالری کمی دارد بلکه از نظر شاخص گلیسمیک(GI) نیز بسیار پایین می باشد . غلاتی که شاخص گلیسمیک آنها بالا می باشد سریعاً در بدن شکسته و تجزیه شده و در نتیجه سبب افزایش ناگهانی سطح گلوکز خون می شوند و این امر به نوبه خود سبب تحریک غده پانکرآس در ترشح مقادیر زیادی انسولین می گردد . بنابراین مواد غذایی مانند جو که دارای (GI) پایین می باشد مدت زمان هضم آن ها در بدن طولانی تر بوده و افزایش سطح قند خون در بدن تدریجی می باشد نه ناگهانی و در نتیجه سطح انسولین خون نیز ناگهانی افزایش نمی یابد .
  • دارچین: دارچین دارای ترکیبات ویژه ای است که می تواند از افزایش ناگهانی انسولین و بروز مقاومت در برابر انسولین تا حد زیادی جلوگیری کرده و در نتیجه می تواند از بروز چاقی و سندرم PCOS نیز جلوگیری کند.
  • قارچ: یکی از مواد غذایی مناسب برای افراد مبتلا به سندرم PCOS ، قارچ ها می باشند . قارچ ها علاوه بر کم کالری بودن حاوی ویتامین های گروه B بویژه ویتامین B2 می باشند که برای عملکرد غده تیروئید و متابولیسم بدن ضروری می باشد و می تواند از افزایش وزن و چاقی جلوگیری کند . قارچ همچنین حاوی ویتامین B3 می باشد که می تواند سطح قند خون را در حالت تعادل نگه داشته و از نوسانات آن جلوگیری کند.
  • کلم بروکلی: کلم بروکلی یکی از مفیدترین مواد غذایی برای زنان مبتلا به سندرم PCOS می باشد . بروکلی علاوه بر کم کالری بودن کمتر از 1% چربی دارد و از شاخص گلیسمیک (GI) پایینی برخوردار می باشد . کلم بروکلی منبع بسیار خوبی از کلسیم می باشد ؛ کلم بروکلی را می توان به شکل خام و یا بخار پز شده مصرف نمود.
  • ماهی سالمون: ماهی سالمون یکی از بهترین منابع ویتامین D می باشد . کاهش ویتامین D در بدن می تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند سندرم PCOS ، ناباروری ، افزایش وزن و مقاومت در برابر انسولین گردد . علاوه بر ویتامین D ، ماهی سالمون دارای ویتامین B6 ، ویتامین B3 و منیزیم نیز می باشد ؛ این ترکیبات به ثابت ماندن سطح قند خون کمک کرده و از نوسانات شدید آن جلوگیری می کند و همچنین در متعادل کردن سطح هورمون های بدن و باروری نیز مؤثرند.
  • جوانه گندم: جوانه گندم یکی از مناسب ترین مواد غذایی برای سندرم PCOS می باشد . جوانه گندم سرشار از ویتامین B6 (پیریدوکسین) می باشد و با مصرف یک فنجان جوانه گندم در روز می توان 75% از نیاز بدن به این ویتامین را تأمین کرد . جوانه گندم همچنین منبع خوبی از سایر ویتامین های گروه B بوده و حاوی روی (Zinc) نیز می باشد.
  • تخم آفتابگردان: تخمه آفتابگردان اگرچه دارای کالری زیاد می باشد اما با مصرف آن در حد اعتدال می توان از مزایای فراوان آن در جهت سلامتی استفاده کرد . تخمه افتابگردان حاوی ترکیبات مغذی فراوانی است که می توان در کاهش علائم ناشی از سندرم PCOS مؤثر باشد . تخمه آفتابگردان حاوی ویتامین B2 (ریبوفلاوین) و ویتامین B6 (پیریدوکسین) می باشد که هر دوی این ویتامین ها در کاهش علائم ناشی از سندرم PCOS مؤثرند.
  • کلم: کلم یکی از بهترین منابع گیاهی است که حاوی کلسیم ، انواع ویتامین ها و انواع مواد معدنی می باشد ، کلسیم دارای نقش اساسی در تشکیل تخمک و همچنین رشد فولیکول موجود در تخمدانها می باشد.
  • سینه مرغ: اگر نگران افزایش وزن و یا سندرم PCOS می باشید ، سینه مرغ یکی از گزینه های مناسب مواد غذایی می باشد . سینه مرغ حاوی پروتئین فراوان و چربی و کربوهیدرات کم می باشد . سینه مرغ همچنین حاوی ویتامین های گروه B مانند ویتامین B3 و B6 می باشد . ویتامین B3 ، بویژه در افرادی که بر اثر بروز مقاومت بدن در برابر انسولین سایز دور کمر آنها در حال افزایش می باشد ، مناسب است.
  • دانه های کنجد: دانه کنجد حاوی ترکیبات مغذی فراوانی است که در کاهش علائم سندرم PCOS مؤثر است . این دانه های بسیار کوچک منبع بزرگی از ویتامین B6 می باشد ، مصرف نصف فنجان دانه کنجد می تواند تا حد زیادی نیاز بدن به ویتامین B6 را تأمین کند.
  • ریشه شیرین بیان: ریشه شیرین بیان حاوی ترکیبات ویژه ای است که می تواند تستوسترون موجود در پلاسمای خون را بطور چشمگیری کاهش دهد و در نتیجه در کاهش برخی علائم ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS مانند بروز آکنه و رویش موهای زائد مؤثر است.
  • دانه خشخاش: دانه های ریز خشخاش ، حاوی ترکیبات مغذی فراوانی بوده و دارای فواید زیادی در حفظ سلامتی بدن از جمله کاهش علائم ناشی از PCOS می باشد.  دانه های خشخاش علیرغم اینکه بسیار ریز می باشند اما دارای کلسیم فراوان ، منیزیم ، ویتامین های گروه B و همچنین روی می باشند ، که تمامی این ترکیبات در پیشگیری و کاهش علایم ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک مؤثرند .
  • ماهی تن: ماهی تن ، یکی از مناسب ترین مواد غذایی برای زنانی است که دچار افزایش وزن بوده و می خواهند با کاهش وزن خود با علائم ناشی از تخمدان پلی کیستیک نیز مبارزه کنند . علاوه بر این ، ماهی تن حاوی ویتامین های گروه B و همچنین ویتامین D می باشد که هر دو در کاهش سندرم PCOS مؤثرند .

منابع:

ویکی پدیا، سیمرغ، تبیان، بیتوته، noortarjome

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *