رژیم غذایی و تغذیه مناسب سه ماه دوم بارداری

طرح اصلی بدن جنین، در سه ماهه اول بارداری آماده شده است و سه ماهه دوم، بیشتر زمان ساخت و ساز می باشد. در این دوران، رشد جنین سریع تر از قبل می باشد و شما نیز دیگر از بی اشتهایی و تهوع ماه های اول بارداری رنج نمی برید. از این دوره، می توانید تغییرات وزن جنین و تاثیرات آن را حس کنید

رژیم بارداری در سه ماهه دوم

زنان باردار در سه ماهه دوم بارداری نیاز دارند تا از تمامی گروه های غذایی به اندازه کافی دریافت کنند که شامل گروه غلات، گوشت و حبوبات، لبنیات ، میوه و سبزیها باشد. در اوایل بارداری، شاهد تقسیم سلولی و در اواخر شاهد افزایش حجم بافت های جنینی هستیم. مصرف شیر و لبنیات ۳ واحد در روز برای خانم های باردار از نوع کم چرب توصیه میشود. این ۳ واحد می تواند ۳ لیوان شیر یا ۳ کاسه ماست یا هر دوی آنها باشد. مصرف گوشت ماهی حداقل ۲ بار در هفته، مصرف روزانه ۱ تا ۲ عدد گردو اگر می خواهند فرزندشان ضریب هوشی بالایی داشته باشد، مصرف کنجد که هم کلسیم را تامین می کند و هم امگا۳ بالایی دارد و هم روی ضریب هوشی کودک تاثیر می گذارد، توصیه می شود. در نهایت مصرف چربی های جامد و چربی های حیوانی را باید کاهش داد و در عوض مصرف روغن های مایع گیاهی به ویژه روغن کانولا که امگا۳ زیادی دارد را باید بالا برد. مصرف میوه و سبزی نارنجی به ویژه هویج و زردآلو به خاطر بتاکاروتنی که به ویتامین A تبدیل می شود بسیار توصیه شده زیرا روی رشد جنین و سلامت آن تاثیر می گذارد.

شروع سه ماهه دوم

طی سه ماهه اول بارداری تهوع و استفراغ صبح یا حتی عصرگاهی امان خیلی‌ها را می ‌برد و مادر باردار را از هر غذایی متنفر می‌ کند؛ اما همین که پا به سه ماهه دوم می‌ گذارید آرام آرام حالت تهوع از بین می ‌رود و جا خود را به احساس گرسنگی می دهد. با این حال همچنان قرار نیست به اندازه دو نفر غذا بخورید. در این مدت تنها 300 کالری افزایش دریافت انرژی روزانه به راحتی می‌ تواند نیاز شما و جنینتان را برطرف کند.

رشد جنین

سرعت رشد جنین، در طول ماه چهارم بارداری، مقداری کند می شود، اما خیلی زود، دوباره به رشد سریع خود ادامه می دهد. جنین در ماه ششم بارداری، 60 درصد از طول و 20 درصد از وزن زمان تولد خود را به دست می آورد. همه این رشد، به وسیله مواد غذایی که از طریق جفت از خون شما به جنین منتقل می شود، امکان پذیر است.

اضافه وزن مطلوب در سه ‌ماهه دوم بارداری

افزایش وزن مادران باردار معمولا در سه ماه اول چندان محسوس نیست در حالیکه از هفته سیزدهم به بعد به شکل هفتگی بر وزنتان اضافه می ‌شود که البته فقط 50 درصد از این وزن مربوط به شماست و بقیه ‌اش به خاطر نوزاد و جفت و متعلقاتش است. اگر وزن قبل از بارداری ‌تان طبیعی بوده و اضافه وزن و چاقی نداشته ‌اید، طی سه ماهه دوم باید هر هفته تا 400 گرم اضافه کنید.

برخی از مشکلات بارداری


  • یبوست: مشکل یبوست از جمله ناراحتی هایی است که هر چه به انتهای بارداری نزدیک تر می شویم شایع تر می شود و حتی می تواند به همورویید (بواسیر) هم بینجامد. از این رو، من همیشه به خانم های باردار توصیه می کنم سبزیجات بیشتری مصرف کنند اما شاید کمتر فردی باشد که به این موضوع دقت کند. وقتی می گوییم مصرف سبزیجات را بالا ببرید باید در کنار آن مصرف آب را هم افزایش داد؛ یعنی مصرف سبزیجات بدون مایعات کافی، یبوست را تشدید خواهد کردمصرف سبزیجات و مایعات در کنار هم و خیساندن آلو و انجیر در آب و مصرف روزانه آن می تواند از این مشکل پیشگیری کند.
  • سوزش قلب: بسیاری از خانم های باردار احساس می کنند قلب درد دارند. برای پیشگیری از این موضوع توصیه می کنم حتی الامکان از مصرف غذاهای پرادویه، کافئین دار مانند نسکافه و قهوه و غذاهای پرچرب و سرخ شده پرهیز کنند. نکته دیگر اینکه باور اشتباهی بین مردم وجود دارد که خانم باردار باید به اندازه دو نفر غذا بخورد که این خود مشکل ریفلاکس را تشدید می کند. توصیه می شود خانم باردار برحسب نیاز غذا خورده و توجه داشته باشد که اضافه وزن دوران بارداری می تواند چه در زایمان و چه بعد از آن مشکل ساز باشد.
  • کم خونی: حتما دیده اید که خیلی از خانم های باردار می گویند مصرف جگر در بارداری به دلیل آهن بالایی که دارد خوب است. اگرچه جگر میزان آهن بالایی دارد اما نباید فراموش کرد که جگر همان کبد و منبع سمیت زدایی در بدن است و مواد آلوده را در خون ذخیره میکند. به همین دلیل مصرف جگر به ویژه در خانم های باردار، به هیچ عنوان توصیه نمیشود. به جای جگر می توان از دیگر منابع آهن مانند گوشت قرمز و انواع آجیل استفاده کرد.
  • گرفتگی های مکرر ساق پا: گرفتگی ساق پا معمولا در شب ایجاد می‌شود و دلیل آن کمبود منیزیم است. توصیه می کنم برای پیشگیری از کمبود این ماده مغذی در بدن، مصرف سبزیجات برگ سبز تیره مانند کاهو، اسفناج و جعفری را افزایش دهید.
  • ورم دوران بارداری: ورم از ماه پنجم به بعد ایجاد می شود اما اگر ناگهانی باشد و گوده گذار باشد ، مشکل ساز خواهد بود و حتما اگر همراه با فشار خون و دفع پروتئین از ادرار است، می تواند نشانه مسمومیت دوران بارداری باشد و باید به پزشک مراجعه کرد. در حالت عادی محدود کردن مصرف نمک می تواند از ورم پیشگیری کند اما باید توجه کرد که مصرف نمک به زیر ۳ گرم در روز نرسد زیرا مصرف یک قاشق چای خوری نمک به دلیل داشتن سدیم برای رشد جنین لازم بوده و اگر نباشد مشکل ساز خواهد بود.

مکمل‌‌ها


مصرف مکمل‌ مولتی‌ویتامین تنها به برخی از افراد توصیه می‌شود؛ برای مثال، افرادی که سوءتغذیه دارند یا خانم‌هایی هستند که چند قلو دارند یا معتاد هستند یا خانم‌هایی که سابقه تولد نوزاد کم وزن دارند، به‌شان مصرف مکمل مولتی‌ویتامین توصیه می‌شود اما برای سایرین، مصرف اسید فولیک از سه ماه قبل از بارداری تا پایان ماه چهارم و مصرف مکمل آهن از ماه چهارم تا سه ماه بعد از زایمان توصیه می‌شود.

از مواد غذایی زیردر دوران بارداری اجتناب کنید.


توصیه می شود که مادران باردار در طول دوره بارداری از مصرف زیاد کافئین ها مثل نوشابه های گاز دار، قهوه زیاد و نوشیدنیهای انرژی زا خودداری کنند وهمچنین خوردن الکل به هیچ عنوان توصیه نمی گردد، این دسته از مواد غذایی ممکن است باعث آسیب رساندن به جنین و سلامت مادر می شود.به علت وجود جیوه در بعضی ماهیها مصرف ماهیهای مثل اره ماهی یا کوسه ماهی توصیه نمی شود و ماهیهای دیگر هم محدود به هفته ای یک یا دو بار گردد. خانمهای باردارمصرف لبنیات غیر پاستوریزه ، کنسروها ، سوسیس ، کالباس ،تخم مرغ خام ، شیرین کنندهای مصنوعی و سالادهای رستوران خودداری نمایند. توجه داشته باشید که آنچه دریافت می کنید درست همان غذایی است که جنین تغذیه می کند، دقت در انتخاب مواد غذایی و پیروی از یک رژیم سالم به شما کمک می کند تا در جهت سلامت جنین قدم بردارید.

منابع:

دانشنامه فرزند، نی‌نی‌بان،

آکاایران، دکتر کورش صمدپور،

persianpersia.com

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *