رژیم غذایی و تغذیه مناسب سه ماه سوم بارداری

با توجه به سرعت رشد و نمو جنین در سه ماهه آخر بارداری نیاز مادر به دریافت انرژی و مواد مغذی افزایش می یابد،در نتیجه یک خانم باردار در ماه های آخر بارداری نیاز بیشتری به ویتامین ها و املاح و درشت مغذی‌ها دارد. به این نکته توجه داشته باشید که هرچند بیشترین اضافه وزن مادر در سه ماه آخر بارداری ایجاد می شود اما نباید به اندازه ی دو نفر غذا مصرف شود. دستورات غذایی در سه ماهه سوم باید طبق دستورات پزشک متخصص قرار بگیرد تا بتواند شامل مواردی باشد که در این دوره به آنها نیاز مبرم دارید. به طور معمول در مادرانی که وزن ایده آل و متناسبی دارند ،نیاز به انرژی در این دوازده هفته، حدود ۴۵۰ کالری بیشتر از سه ماه اول یا ۱۱۰ کالری نسبت به سه ماه دوم خواهد بود ، البته تشخیص میزان مورد نیاز انرژی برای مادر و جنین توسط متخصص تغذیه به صورت اصولی و دقیق مشخص می شود و این مقدار انرژی دریافتی در زنان باردارمختلف، متفاوت خواهد بود .

وزن قبل از بارداری و میزان اضافه وزن در شش ماهه اول بارداری و وزن جنین و بسیاری از عوامل دیگر در میزان انرژی دریافتی روزانه ی مادر تاثیر گذار است و رژیم غذایی با توجه به این موارد تعیین می گردد.

نکات تغذیه ای مهم در ماه سوم بارداری


برخی مشکلات موجود در مادر باردار مانند تهوع، بی خوابی یا گرسنگی می‌توانند در این ماه همچنان موجود باشند یا این که در برخی از مادران این مشکلات تا حد زیادی رفع می‌شوند. البته با توجه به رشد و تکامل سریع جنین در این ماه و افزایش تدریجی وزن مادر از یک سو و مشکلات خاص دیگری که در این ماه برای مادر به وجود می‌آیند مانند کج خلقی، عدم تمایل به مصرف برخی مواد غذایی، ضروری است که به برخی توصیه های و نکات تغذیه‌ای توجه بیشتری شود که از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

رژیم غذایی مخصوص ماه سوم بارداری


شما باید به عنوان یک مادر باردار آگاه باشید که در ماه سوم بارداری میزان تهوع ، خواب آلودگی و گرسنگی شما فوق العاده بالا خواهد بود. خوشبختانه ، حالت تهوع با گذشتن ماه سوم بارداری بسیار کم شده و حتی در برخی زنان باردار به طور کامل از بین خواهد رفت. بنابراین، شما می توانید در ماه های آینده دوران بارداری خود با لذت از تمامی مواد غذایی مفید استفاده کنید. در ماه سوم بارداری در نوک سینه های شما درد و گرفتگی عضلات کاهش یافته و وزنتان باید با سرعت بیشتری شروع به افزایش کند.

حالت بدی هم ممکن است در ماه سوم بارداری برای برخی زنان به وجود آید که در این صورت علائم ثانویه دوران بارداری مانند تحریک پذیری، گریز از مواد غذایی و حساسیت به بوها ممکن است از بین نرود. اما نگران نباشید، خوشبختانه در مجموع با تغذیه مناسب، استراحت کامل و با همراهی همسرتان این علائم برای شما قابل تحمل خواهد شد!

مواد غذایی مناسب برای ماه سوم بارداری


غذاهای غنی از ویتامین B6

در طول دوران بارداری چون تهوع و استفراغ در ماه سوم بارداری در بالاترین حد خود خواهد بود، پس می تواند در بدن مادر باردار احساس بی آبی و خستگی به وجود آورد. غذاهای غنی از ویتامین B6 کمک زیادی به کاهش حالت تهوع در مادران کرده و از افزایش این حالات در بدن آن ها جلوگیری می نماید. قرار دادن میوه های خانواده مرکبات، تخم مرغ، سبزیجات برگ سبز و سیب زمینی در رژیم غذایی خود به عنوان یک زن باردار، برای دریافت دوز ثابتی از این ویتامین بسیار موثر خواهد بود.

میوه

در دوران بارداری، بهتر است مادران حامله از میوه های تازه استفاده کنند. چون میوه های کمپوت شده مانند غذاهای کنسرو شده حاوی مواد نگهدارنده هستند که می تواند معده او را اسیدیته کند. همچنین در میوه های انبار شده بعضی از ویتامین ها خاصیت خود را از دست خواهند داد. بنابراین،برای خوردن میوه در ماه سوم بارداری همیشه میوه های تازه را از همه رنگ انتخاب کنید، زیرا آن ها حاوی آب، فیبر، آنتی اکسیدان و نیز قند طبیعی هستند. شما در این دوران می توانید میوه هایی مانند موز و گوارا که منجر به بالا رفتن وزن می شود را به رژیم غذایی خود اضافه کنید، خوردن میوه در دوران بارداری را هیچگاه فراموش نکنید.

لزوم استفاده از کربوهیدرات ها

زمانی کربوهیدراتها به عنوان دشمنان سرسخت هیکل دلخواه شما به حساب می آمدند اما اکنون به یک گروه از مواد حیاتی ضروری برای رشد جنین شما تبدیل شده است. با اضافه کردن غلات و کربوهیدرات های ساده مانند نان، برنج و سیب زمینی به رژیم غذایی خود در ماه سوم بارداری ، شما می توانید گنجینه ای از کربوهیدرات ها را برای افزایش انرژی به فرزند خود هدیه کنید. به یاد داشته باشید که مصرف وعده های غذایی حاوی قندهای پیچیده (مانند شیرینی، شکلات و غیره) می تواند سلامتی و وزن ایده آل شما را بعد از زایمان، مثل افراد چاق به خطر بیاندازد.

گوشت ها تامین کننده پروتئین

اگر شما به عنوان یک مادر باردار، قبل از آغاز دوران بارداری خود یک فرد گوشت خوار بودید در حال حاضر هم باید بیشتر از قبل از این ماده غذایی استفاده کنید. فقط مطمئن شوید که گوشت مصرفی شما به خوبی پخته شده و با رعایت کامل اصول بهداشتی آماده شود. به یاد داشته باشید که مرغ، گوشت گوسفند و ماهی (آب شیرین) منابع بسیار خوبی از مواد معدنی، پروتئین برای حفظ سلامتی شما و فرزندتان بوده و کلا طعم خوبی دارند.

آهن و فولات

این عناصر دوقلو بوده و مصرف هردوی آن ها به صورت هم زمان برای رشد و سلامتی جنین داخل رحم شما به خصوص در ماه سوم بارداری حیاتی می باشد.لازم است به عنوان یک مادر باردار آگاه باشید که نادیده گرفتن این دو ماده ضروری در رژیم غذایی دوران بارداری می تواند به عقب ماندگی ذهنی و فیزیکی شدید در جنین شما منجر شود. پس، شما مادر باردار باید مطمئن شوید که رژیم غذایی شما با استفاده از منابع غنی از آهن و فولات تکمیل شده باشد. برای انجام مناسب این روند اضافه کردن چغندر، بلغور جو دوسر، سبوس، ماهی ، لوبیا و گوشت (آهن) ، پرتقال، سیب زمینی، کلم بروکلی، تخم مرغ و سبزیجات (برای به دست آوردن فولات مورد نیاز) به رژیم غذایی شما در ماه سوم بارداری، لازم وحیاتی است.

فرآورده های لبنی ، تامین کننده کلسیم

این باور کاملا درست است که برای هر فرد در هر زمان و به خصوص برای کل دوران بارداری، شیر یک ماده غذایی حیاتی می باشد. اگر شیر و محصولات لبنی پاستوریزه، به درستی جمع آوری شده و با بهترین شرایط بسته بندی شده باشند، مصرف آن ها برای حفظ سلامتی مادر و جنین بسیار مفید خواهد بود. به خاطر داشته باشید اکنون که در ماه سوم بارداری هستید، جنین شما برای رشد کافی نیاز به کلسیم و مواد معدنی موجود در شیر دارد، به طوری که فواید انکارناپذیر محصولات لبنی مانند کشک، پنیر و روغن های حیوانی در همه دوران زندگی فرد، به خصوص در دوران بارداری نباید نادیده گرفته شود.

کدام مواد غذایی باید حذف شود؟


به افرادی که در خانواده زمینه آلرژی دارند، توصیه می‌شود مصرف بادام‌زمینی و ماهی را کمتر کنند. خانم‌هایی که زمینه آلرژی دارند، ممکن است به پروتئین شیر گاو هم حساس باشند. به همین دلیل بهتر است مصرف آن را حتی در دوران شیردهی قطع کرد تا موجب اسهال خونی در کودک نشود. استفاده از کنسروها و موادی که رنگ‌های مصنوعی هستند نیز توصیه نمی‌شود زیرا این مواد می‌توانند حاوی فلزات سنگین باشند. مصرف نوشمک و بستنی‌های رنگی سنتی و خامه‌ای هم در دوران بارداری چه خانم مبتلا به آلرژی باشد چه نباشد، مناسب نیست. البته غیر از تغذیه، دوری از استرس و شب بیداری هم تاکید می‌شود زیرا می‌تواند روی رفتار مادر و روند رشد جنین تاثیرگذار باشد. فراموش نکنید که پیاده‌روی در محیط‌های پاک به ویژه بعد از بارندگی نیز برای مادر و جنین بسیار مفید است.

با آغاز درد حاملگی، خانم باردار باید هیچ غذایی مصرف نکند. آیا این حرف، علمی است؟

بله؛ اصولا معده و روده خانم بارداری که آماده زایمان می‌شود، باید خالی باشد زیرا فشاری که به رحم وارد می‌شود، می‌تواند به دفع مواد موجود در معده و روده منجر شده و محیط را آلوده کند. اگر قرار است فردا زایمان انجام شود، حتی اگر زایمان به شکل سزارین است، بهتر است از غذاهایی استفاده شود که زود دفع می‌شوند تا حین زایمان روده‌ها خالی باشند. گاز موجود در روده در صورتی که غذا مصرف شده باشد هم می‌تواند در زایمان طبیعی سبب دل درد و دل‌پیچه مادر شده و در سزارین سبب بروز فشار شود.

منابع:

mamanam.com، پارسینه،

persianpersia.com

، دکتر کورش صمدپور، آکاایران

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *