قرص،شربت و داروهای گیاهی اشتها آور توصیه شده متخصص رژیم درمانی برای کودکان و بزرگسالان

داشتن اشتهای زیاد دردسر ساز است و داشتن اشتهای کم نیز همینطور. بسیاری از افراد از دوران کودکی دچار بی اشتهایی می شوند ، و بسیاری دیگر نیز به دلایلی مانند بروز مشکلات عصبی دچار این عارضه می شوند ، اما در هر صورت بی اشتهایی نیز راه درمان دارد. یکی از آن راه ها استفاده از داروهای اشتهاآور است که این روزها هم انواع شیمیایی و هم گیاهی و طبیعی آن در بازار وجود دارد.

دلایل کاهش اشتها


  • بیماری: برخی بیماری های مزمن مانند کم‌کاری غده تیروئید، سرطان، نارسایی های مزمن کبد و یا کلیه، عفونت‌ها و ایدز، می‌توانند سبب بروز بی‌اشتهایی در افراد شوند.
  • بیماری آنورکسیا: بیماری آنورکسیا، یک بیماری روانی است که افراد دائماً از چاقی و افزایش وزن نگران بوده و از ترس اینکه مبادا چاق شوند به خود گرسنگی می‌دهند که این امر خود می‌تواند سبب بروز مشکلات دیگری برای فرد شود.
  • افسردگی: مسائل احساسی عاطفی مانند افسردگی، می‌توانند سبب کاهش اشتها شوند.
  • مشکلات دندانی: برخی از افراد که دچار مشکلات دندانی هستند و به هنگام جویدن مواد غذایی دچار مشکل می‌شوند ممکن است تمایلی به غذا خوردن نداشته باشند.
  • مصرف الکل: مصرف الکل یکی از دلایل عمده در کاهش اشتهای افراد می‌باشد.
  • مصرف دارو: یکی از اثرات جانبی مصرف برخی داروها، کاهش اشتها است.
  • قبل از صرف غذا، آب ننوشید: نوشیدن آب قبل از غذا، سبب ایجاد احساس سیری و پری می‌شود.
  • روی: کمبود روی در بدن می‌تواند سبب کاهش اشتها شود زیرا این ماده معدنی می‌تواند بر ذائقه افراد نسبت به مواد غذایی تأثیرگذار باشد.

داروهای اشتهاآور گیاهی چه عملکردی دارند؟


داروهای گیاهی اشتهاآور که عمدتا در کودکان مورد استفاده قرار می گیرند، معمولا عصاره ای از گیاهان یا میوه هاست؛ مانند عصاره انار که تاثیر سوئی روی کودک ندارد و عملکردش مثل این است که شما یک ماده ترش به کودکتان بدهید که قطعا بعد از آن بچه احساس گرسنگی می کند. تصور کنید شما یک لیوان آب انار بخورید یا رب انار را خالی مصرف کنید، مسلما بعد از آن ضعف می کنید و نیاز دارید یک ماده خوراکی بخورید تا ضعفتان برطرف شود. عملکرد این داروها نیز به همین صورت است.

ویتامین‌ها و مکمل‌های اشتها آور


مواد غذايی حاوی ويتامين B و حتی مكمل‌های مثل بكمپلكس باعث افزايش اشتها میشوند و عموما مردم فكر مي‌كنند كه اين مكمل‌ها چاق كننده هستند در صورتی كه اين طور نيست و خود ويتامين به تنهايی انرژی ندارد. ولی به اين دليل كه انرژی موجود در بدن را می سوزاند و اشتهای فرد را ممكن است زياد كند از اين جهت می‌تواند باعث افزايش و رشد كالری در فرد شود.

نقش ویتامین ها و مواد معدنی در تنظیم اشتهای کودک

کمبود آهن یکی از مهمترین عواملی است که می تواند به کم اشتها شدن کودکان منجر شود. با این حال یادتان باشد هر نوع کم اشتهایی کودک ربطی به آنمی یا همان کم خونی فقر آهن ندارد. از دیگر علائم این بیماری می توان به رنگ پریدگی، خستگی و خواب آلودگی و حتی کمی پرخاشگری در کودکان اشاره کرد. خیلی از متخصصان تغذیه و اطفال روی یا همان زینک را درمانی موثر برای بی اشتهایی کودک معرفی می کنند. روی در حبوباتی همچون لوبیا، گوشت مرغ، غلات سبوس دار و… وجود دارد. البته شاید لازم باشد فرزندتان برای مدتی تحت نظر متخصص شربت روی مصرف کند. ویتامین های گروه ب به خصوص ویتامین ب12 هم در تنظیم اشتهای بچه ها اهمیت زیادی دارد. این ویتامین فقط در محصولات حیوانی از جمله لبنیات و گوشت و ماهی وجود دارد و در گیاهان نباید دنبالش بگردید.

گیاهان دارویی اشتها آور


یکی از مهمترین کاربردهای طب سنتی ایران، استفاده از گیاهان به عنوان دارو است. میتوان گفت تقریبا برای تمام بیماری ها و امراضی که در قدیم مرسوم بوده اند، گیاهانی در این طب معرفی شده است. برای درمان امراض تقریبا لاعلاج تا بیماری های ساده و گاهی نیز به عنوان مکمل از این گیاهان استفاده می شد. یکی از کابردهای گیاهان در طب سنتی استفاده از آنها به عنوان داروی اشتها آور است.

  • گلپر
  • گل گاو زبان
  • گشنیز
  • لیمو ترش
  • نارنج
  • نعناع فلفلی
  • نعناع سبز
  • هل
  • شنبلیله گرم
  • کرفس گرم
  • سپستان
  • مرزنجوش
  • رازیانه
  • بادرنج بویه
  • بابونه
  • خردل
  • دارچین
  • رازک
  • رازیانه
  • زیره سیاه
  • زنجبیل
  • سنبل الطیب
  • فلفل سیاه
  • هر کدام از این مواد غذایی می‌تواند به درجات مختلفی در افراد باعث افزایش اشتها شود و همچنین مکانیسم اثر هر یک از آن‌ها می‌تواند با دیگری متفاوت باشد. زردچوبه، جینسینگ، ماست، مرکبات، آب قره قاط، چای گیاهی، گریپ‌فروت، برگ و عرق نعناع و روغن هسته خرما.علاوه بر موارد ذکر شده محرک‌های اشتهای زیادی وجود دارند که مصرف آن‌ها می‌تواند برای شما بسیار کمک کننده باشد.
  • اما فراموش نکنید که مصرف مقادیر کافی و مستمر این ترکیبات برای رسیدن به هدف لازم است.همان طور که گفتیم بی‌اشتهایی می‌تواند عارضه داروهای شیمی‌درمانی باشد. برای بیماران سرطانی پزشک ممکن است داروهای افزایش‌دهنده اشتها را توصیه کند. مصرف مواد غذایی نظیر روغن زیتون، کره بادام‌زمینی و روغن کانولا همچنین از توصیه‌های پزشکان برای افزایش اشتهاست. لازم است بدانید ریشه زنجبیل و شنبلیله برای افزایش اشتها مخصوصاً در کودکان موثر شناخته شده‌اند.
  • مهم‌ترین و البته تأثیرگذارترین راه در افزایش اشتها داشتن برنامه زمانی تعیین شده‌ای برای غذا خوردن است. شما حتماً باید از کارهایی نظیر گرسنه ماندن برای مدت زیاد، مثلاً به بهانه افزایش اشتها برای وعده غذایی بعدی و پرخوری یا نداشتن وقت برای غذا خوردن خودداری کنید.
  • وعده‌های غذایی کوچک و مکرر را به جای وعده غذایی بزرگ و پرحجم مصرف کنید. این کار باعث افزایش اشتها در شما خواهد شد چرا که به مرور زمان معده شما برای حجم‌های بیشتر آماده خواهد شد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم که تعداد لقمه‌های غذاهای خود را به مرور و طی وعده‌های مکرر یکی‌یکی افزایش دهید.
  • به گفته بسیاری از متخصصان تغذیه، وارد کردن غذاهای پروتئینی به رژیم غذایی روزانه می‌تواند باعث افزایش اشتها در فرد شود.
  • فراموش نکنید که یکی از مهم‌ترین راه‌های افزایش اشتها توجه به کالری دریافتی است. از این رو مصرف غذاهای پرکالری و بدون ارزش غذایی نظیر فست‌فودها و میان وعده‌های چرب و شور علاوه بر کاهش اشتها، کمبود مواد ریزمغذی را نیز ایجاد می‌کنند.
  • مصرف گیاهان و مکمل‌های افزایش‌دهنده طبیعی اشتها نظیر زنجبیل، گل میخک، سیر، چای سبز، هل، فلفل سبز، گل گاوزبان و عرق بیدمشک نیز می‌توانند در افزایش اشتها موثر باشند.
  • اقدام اشتباه دیگری که بسیاری از افراد انجام می‌دهند مصرف مقادیر بالای مایعات در میان ‌وعده‌های غذایی و مخصوصاً همراه غذاست. در نتیجه این عادت غلط فرد بعد از دریافت حجم کمی از غذا احساس سیری و بی‌اشتهایی می‌کند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم از مصرف هرگونه نوشیدنی قبل از اتمام وعده غذایی خودداری کنید.
  • ورزش مناسب و کافی راهکار مناسبی در افزایش اشتها و البته هضم و جذب است. ورزش‌هایی نظیر دوچرخه‌سواری، آهسته دویدن و راه رفتن بهترین ورزش‌ها برای این منظور هستند.
  • اگر شما فردی هستید که با رعایت تمام این توصیه‌ها همواره بی‌اشتها بوده و راهکارهای توصیه‌شده تأثیر مثبتی در اشتهای شما نداشته، بهتر است برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب به مشاور تغذیه یا رژیم درمان مراجعه کنید. یک مشاور تغذیه با دریافت اطلاعات رژیم غذایی و سبک زندگی شما، به علت این بی‌اشتهایی در شما پی برده و بهترین برنامه درمان را به شما ارائه می‌دهد. فراموش نکنید که غذا خوردن بدون برنامه و تلاش برای پرخوری و دریافت غذاهای پرکالری به منظور افزایش اشتها و ورزش شدید اگرچه در کوتاه‌مدت حجم غذای دریافتی شما را افزایش می‌دهد ولی هرگز راهکار درمانی مناسب برای درمان کامل بی‌اشتهایی در شما نخواهد بود.

منابع:

دکتر سلام، zibasho، برترینها، باشگاه خبرنگاران جوان، پیام سلامت، نی‌نی‌بان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *