محاسبه تناسب وزن و قد ایده‌آل و مناسب (شاخص توده بدنی)

برای محاسبه وزن ایده آل چند فاکتور مهم باید در نظر گرفته شود . اکثر مردم گمان می کنند که برای محاسبه وزن ایده آل خود ، فقط باید به قدشان توجه کنند اما حقیقت این است که برای محاسبه دقیق وزن ایده آل ، به غیر از قد ، جنسیت و اندازه استخوان بندی هم باید در نظر گرفته شود .

BMI چگونه محاسبه میشود؟


محاسبه وزن ایده آل روش های متفاوتی دارد. یکی از ساده ترین و مؤثرترین روش ها ، استفاده از “شاخص توده بدنی” یا BMI است. BMI یا شاخص توده بدنی از اصطلاحات معروف علم تغذیه است. شما بوسیله BMI می توانید بدانید که آیا از لحاظ وزنی در محدوده سلامت قرار دارید، دارای اضافه وزن بوده و آیا چاق هستید؟ افراد چاق در معرض خطرات ابتلا به بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی ، فشار خون ، دیابت و غیره قرار دارند. فردی که دارای اضافه وزن است به راحتی می تواند با یک رژیم مناسب به محدوده سلامت وزنی بازگردد . با این روش، شما وضعیت وزنی خود را تعیین می کنید و در می یابید که در کدام گروه قرار دارید .

اگر وزنتان (بر حسب کیلوگرم) را بر مجذور قدتان (بر حسب متر) تقسیم کنید عدد حاصل را BMI گویند.  (مجذور قد ÷ وزن = BMI)

مثال: قد: 1.79 (متر) ، وزن: 77 (کیلوگرم) >>> 24 =(  1.79 × 1.79) ÷77 = BMI  >>> یعنی شاخص وزنی ، عدد 24 میباشد.

درصورتی کهBMI محاسبه شده :

  • کمتر از 19 باشد ، کمبود وزن دارید و لاغر هستید.
  • بین 19 تا 25 باشد ، وزن طبیعی دارید و در محدوده سلامت وزنی هستید.
  • بین 25 تا 30 باشد ، اضافه وزن دارید.
  • بیش از 30 باشد، چاق هستید.

جدول مقایسه ای BMI مطلوب برای گروه های سنی مختلف :

  • ۲۱ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۱۷ تا ۱۹٫
  • ۲۲ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۱۹ تا ۲۴٫
  • ۲۳ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۲۴ تا ۳۴٫
  • ۲۴ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۳۴ تا ۴۴٫
  • ۲۵ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۴۴ تا ۵۴٫
  • ۲۶ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۵۴ تا ۶۴٫
  • ۲۷ = BMI مطلوب ، برای گروه سنی بین ۶۴ به بالا

افراد چاق در معرض خطرات ابتلا به بسیاری از بیماری های قلب و عروق ، فشار خون ، دیابت و غیره قرار دارند. یک فرد دارای اضافه وزن در مرز است و به راحتی می تواند با یک رژیم مناسب به محدوده سلامت وزنی بازگردد .

چگونه وزن ایده ال را محاسبه می کنند؟


شاید شما به چند متخصص تغذیه مراجعه و تعجب کنید که چرا نظراتشان در مورد وزن مطلوب شما کمی با هم اختلاف دارد. دلیل این امر آن است که در کتب مرجع دانشمندان، فرمولهای متفاوتی ارایه گشته  و اهل فن نیز بر حسب علاقه و تجربه خود یکی از روشها را در محاسبه وزن مطلوب دنبال می نمایند. توصیه می کنم هرگز دنبال رسیدن به عدد خاصی بعنوان وزن مطلوب نباشید ، زیرا این فقط یک مرجع قیاس است و وزن ایده آل می تواند به هزاران فاکتور بستگی داشته باشد که در هر فرد متفاوت است . به همین دلیل هم دانشمندان فقط قد و در مواردی قد و سن را در فرمول محاسبه وزن مطلوب وارد کرده اند. ما در اینجا دو روش معمول برای محاسبه وزن ایده ال را توضیح خواهیم داد. با توجه به فرمول بالا (مجذور قد ÷ وزن = BMI ) که با در نظر گرفتن جدول فوق خواهید توانست بر اساس فرمول زیر وزن ایده آل خود را به دست آورید .

پس وزن ایده آل برابراست با = BMIمطلوب x مجذور قد

مثال: برای خانمی ،سی ساله ، با قد 1.50(متر)، وزن ایده ال برابر است با:

وزن ایده ال = 23 (BMIمطلوب از جدول بالا) × 2.25 (مجذور قد به متر) =51.75 کیلو گرم.

اگر علاقمند هستید که به تناسب وزن برسید و اراده ای قوی دارید، با پیگیری مطالبی که در این سایت ارائه شده است، شما را یاری خواهیم کرد تا به هدفتان برسید. شما می توانید با پیروی از رژیم های غذائی ارائه شده از سوی دکتر د.آدامو همیشه سلامت بوده و به وزن ایده آل برسید. پس دقت داشته باشید که با بالا رفتن سن باید هر چه بیشتر مراقب اضافه وزن خود باشید و با تغذیه صحیح و ورزش مداوم اجازه ندهید که ماهیچه هایتان تحلیل رفته و چربی بدن افزایش یابد. با پیروی از رژیم غذایی متناسب بر اساس خونتان و ورزش متناسب با سن و گروه خونتان خواهید توانست به وزن ایده آل خود برسید. توجه داشته باشید که پیروی از رژیم غذایی بدون ورزش کردن خود دارای خطرات بسیار زیادیست.

قد و وزن استاندارد در مردان:

قد و وزن استاندارد در زنان:

در زیر به مهمترین این شاخص ها توجه کنید:

  • وزن ایـده آل بدن: شاخصی می بـاشد که وزن ایده آل و مطـــلوب شما را تعیین می کند. بـرای بـدسـت آوردن این شاخص چندین فرمول وجود دارد:

فرمول اول:

مردان : [(۱۵۲٫۴ – قد (سانتیمتر)) * ۰٫۹۱] + ۵۰

زنان :   [(۱۵۲٫۴ – قد (سانتیمتر)) * ۰٫۹۱] + ۴۵٫۵

فرمول دوم:

مردان:  ۴۸ + ( ۲٫۷ به ازای هر ۲٫۵ سانتی متر بالای ۱۵۰ سانتی متر قد )

زنان:    ۴۵ + ( ۲٫۸ به ازای هر ۲٫۵ سانتی متر بالای ۱۵۰ سانتی متر قد )

فرمول سوم (برای جثه های متوسط):

مردان: [ ( ۱۵۰-قد ) * ۱٫۱ ] + ۴۸

زنان:   [ ( ۱۵۰-قد ) * ۰٫۹ ] + ۴۵

فرمول چهارم:

عدد ۱۰۰ را از قد خودتان کسر کنید عدد بدست آمده وزن پایه می بـاشد. بـرای بـدست آوردن وزن ایده آل خود زنان میبایست %۱۵ و مردان %۱۰ از وزن پایه خود را کم کنند.

  • شاخص توده بدن(BMI): شاخصی است که می تـوان از طریق آن پی ببرید که تا چه اندازه تناسب اندام دارید فرمول آن این چنین است:

مجذور قد(متر) / وزن(کیلوگرم) = BMI

شاخص بدست آمده را با داده های زیر تطابق دهید:

BMI<18.5 : کمبود وزن شدید

BMI<20 : کمبود وزن و یا ورزشکار

BMI<20-22 : وزن ایده آل

BMI<22-25 : وزن طبیعی

BMI<25 : چاقی اندک

BMI<27 :چاقی متوسط

BMI<30 : چاقی شدید

BMI<40 : چاقی مفرط و بیمارگونه

  • شاخص چربی بدن: این شاخص میزان چربی بدن شما را اندازه گیری میکـند و دارای ۲ فرمول میباشد:

فرمول اول(درصد چربی بدن):

مردان:  [ وزن /  ( (وزن) * ۰٫۸۲ – (دورکمر) * ۴٫۱۵ + ۹۸٫۴۲- ) ‍] * ۱۰۰

زنان:    [ وزن /  ( (وزن) * ۰٫۸۲ – (دورکمر) * ۴٫۱۵ + ۷۶٫۷۶- ) ] * ۱۰۰

فرمول دوم:

۵٫۴ – ( جنس * ۱۰٫۸ ) – ( سن  * ۰٫۲۳ )+ ( BMI * 1.20 )

جنس برای مردان = ۱ و زنان = ۰

شاخص بدست آمده را با داده های زیر تطابق دهید:

   زنان              مردان                 وضعیت

————————————————–

۱۶%               ۱۱%                   عالی

۱۶-۱۹%         ۱۱-۱۳%                 خوب

۲۰-۲۸%         ۱۴-۲۰%              قابل قبول

۲۹-۳۱%         ۲۱-۲۳%              ریسک کم

۳۱%               ۲۵%               ریسک بالا

برای بدست آوردن وزن چربی بدن درصد بدست آمده را در وزن کل بدن ضرب کنید. شـاخـص های توده عضله، مساحت سطح بدن، متابولیسم پایه، جثـه و تست تناسب اندام…

  • شاخص توده عضله: ایـن شـاخـص میـزان وزن شـما را بـدون در نـظر گـرفـتـن چـربـی مشخص میکند:

فرمول اول:

(فرضا %۲۳ تنها ۲۳ را قرار دهید)

۱۰۰ /  ( درصد چربی بدن – ۱۰۰ ) * وزن

فرمول دوم:

مردان: ( ۲ ^ قد (متر) * ۱۰۰ ) / مجذور وزن ) * ۱۲۸ – (وزن(کیلو) * ۱٫۱۰ )

زنان:   ( ۲ ^ قد (متر) * ۱۰۰ ) / مجذور وزن ) * ۱۴۸ – (وزن(کیلو) * ۱٫۰۷ )

( علامت ^ به معنای توان می باشد )

  • مساحت سطح بدن: این شاخص مساحت سطح بدن شما را تعیین میکند:

۰٫۴۲۵^وزن (کیلو) * ۰٫۷۲۵^قد(متر) * ۰٫۲۰۲۴۷

  • شاخص متابولیسم پایه: این شاخص حـداقل کـالـری مـورد نـیاز در طی ۲۴ ساعت را تعیین میکند:

فرمول اول:

مردان: ( سن * ۶٫۸ ) – قد (سانتیمتر) * ۵ ) + وزن(کیلو) * ۱۳٫۷ ) + ۶۶

زنان:   ( سن * ۴٫۷ ) – قد (سانتیمتر) * ۱٫۸ ) + وزن(کیلو) * ۹٫۶ ) + ۶۵

فرمول دوم:

( شاخص توده عضله(کیلو) * ۲۱٫۶ ) + ۳۷۰

شاخص بدست آمده را با داده های زیر مقایسه کنید:

           مردان                         زنان                         نتیجه

———————————————————————-

بزرگتر یا مساوی ۱۰٫۴           کمتر از ۱۱              کوچک اندام

۹٫۶ – ۱۰٫۴                     ۱۰٫۱-۱۱              متوسط اندام

کمتر از ۹٫۶                  کمتر از ۱۰٫۱            درشت اندام

منابع:

oabab، بیتوته،  مجله‌علم ‌و ‌ورزش، بیوطب، دین‌درمانی، مردمان

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *