میزان کالری سوزی ورزش‌ها و فعالیت‌های مختلف برای لاغری

کالری سوزی فرایندی است که در آن بدن با افزایش متابولیسم به بالاتر از حد نرمال، گرما یا انرژی تولید می کند. پس کالری سوزی با رژیم غذایی به این معنی است که کالری ها در فرایند خوردن غذا، هضم غذا، جذب غذا و مصرف آن سوخته می شوند. برای کم کردن یک کیلو وزن، باید ۷۰۰۰ کالری بسوزانید.

رابطه کالری مصرفی با کاهش وزن

اکثر متخصصین تغذیه توصیه می کنند که سالمترین حالت کاهش وزن این است که هفته ای نیم کیلو کم کنید.برای کم کردن وزن  باید بیشتر از مقداری که کالری مصرف می‌کنید، کالری بسوزانید، اما روش‌های هوشمندانه‌تر و سریعتری هم برای رسیدن به اهدافتان وجود دارد. کارآمدترین تمرینات ورزشی برای کالری‌سوزی و لاغری شناخته شده‌اند. یکی از این ورزش‌ها یا ترکیبی از چند مورد را به طور منظم انجام دهید و خودتان شاهد پایین آمدن سریع وزنتان باشید.

آیا می‌دانید هر نوع فعالیت چقدر کالری مصرف می‌کند؟

اگر میزان کالری مصرفی در ورزشهای مختلف را بدانید می‌توانید برنامه دقیقتری برای کاهش وزن داشته باشید. البته میزان کالری مصرفی کاملا به نوع فعالیت بدنی، شدت آن و به فرد بستگی دارد.

کدام ورزش ها باعث کالری سوزی بیشتر می شوند؟

  • ایروبیک: میزان کالری سوزی : 800 کالری در ساعت، بسیاری از ورزشهای موثر در کاهش وزن به نوعی با ایروبیک همراه هستند .حرکات ایروبیک باعث اصلاح و قوی تر شدن عضلات پاها ، رانها و باسن می شود ( مناطقی که خانم ها اغلب در این نواحی دارای چربی اضافی می باشند). این ورزش را یک ساعت در روز انجام دهید و مطمئن باشید تاثیر آن را در طول 2 هفته خواهید دید.
  • دوچرخه سواری: میزان کالری سوزی: 500 تا 1000 کالری در ساعت، دوچرخه سواری یک ورزشکالری سوزبسیار مناسب می باشد ( البته به سرعت شما در حین دوچرخه سواری بستگی دارد) و علاوه بر این تفریح بسیار لذت بخشی محسوب می شود و انجام آن بسیار ساده می باشد.
  • شنا: میزان کالری سوزی : 800 کالری در ساعت، شنابه طور قطع یکی از بهترین ورزشها برای کاهش وزن می باشد.شنا کردن و بالا و پایین رفتن در آب استخر به مدت یک ساعتباعث سوزاندن 800 کالریشده و تقریبا همه عضلات بدن را متناسب می کند.سعی کنید در پایان به مدت نیم ساعت از جکوزی هم استفاده کنید.
  • بدمینتون: میزان کالری سوزی: 800 کالری در ساعت، دویدن به اطراف و جنب و جوش زیادی که این ورزش دارد آن را به یک ورزش موثر برای تقویت قلب تبدیل کرده است و همچنین ا ین ورزش باعث قویو متناسب شدن عضلات پاها و ران می شود. علاوه بر تاثیر مثبت این ورزش در کاهش وزن ، می توان به جمعی بودن این ورزش اشاره کرد که باعث می شود علاوه بر ورزش لحظات خوشی را با دوستان خود سپری کنید.
  • پیاده روی: میزان کالری سوزی: 360 کالری در ساعت، می توان گفت پیاده روی تند یک ورزش موثر در تقویت قلب و ششها بوده و علاوه بر این به قوی و متناسب شدن پاها ،کوچک شدن شکمو رانها کمک می کند.به منظور سوزاندن مقادیر بیشتری از کالری می توانید دویدن سریع در یک مسافت کوتاه، پیاده روی در تپه هایا پیاده روی در سربالایی را نیز امتحان کنید.اگر دویدن و پیاده روی برایتان سخت است از یک برنامه تمرینی تدریجی برای پیاده روی استفاده کنید.
  • کیک بوکسینگ: 800 کالری در هر ساعت: کیک بوکسینگ ورزشی بسیار عالی است که روی کل بدن کار می کند، چون باید از همه گروه های عضلانی اصلی بدن استفاده کنید و تمرینات اینتروال را هم شامل می شد. ضربان قلب شما چندین بار در طول جلسه تمرین بالا رفته و ثابت می شود که برای کم کردن وزن بسیار عالی است.
  • یوگا: میزان کالری سوزی: 180 کالری در ساعت، ورزشهای کششی مثل یوگا برای جسم و روح ما بسیار مفید می باشند و همچنین ورزش موثری در کاهش وزن نیز محسوب می شوند.این نکته حائز اهمیت است که یوگا بهبود قابل توجهی را در قدرت و انعطاف پذیری عضلات بدن ایجاد کرده به علاوه اینکه باعث کاهش درد کمر می شود و همه اینها با سوزاندن 180 کالری ( حتی بیشتر در حرکات پیشرفته) در یک ساعت همراه می باشد.
  • کوهنوردی: میزان کالری سوزی: 350 کالری در ساعت، کوهنوردی ، همراه با یک پیاده روی آرام انرژی معادل 350 کالری را در یک ساعت می سوزاند و این فرصت را به شما می دهد تا لحظات خوبی را در طبیعت زیبا سپری کردهو از هوای پاک کوهستان لذت ببرید.
  • بدنسازی یا تناسب اندام: میزان کالری سوزی: 200 کالری در ساعت، تناسب اندام نیز می تواند به عنوان یکی از ورزش های موثر در کاهش وزن در برنامه ورزشی شما قرار گیرد، اگر شما بتوانید 1 ساعت تمرین کنید انرژی در حدود 200 کالری را خواهید سوزاند، واین در حالی است که بسیاری از مربیان تناسب اندام تمرینی به مدت 35 تا 40 دقیقه در یک روز و سه بار در هفته را توصیه می کنند.
  • دویدن: میزان کالری سوزی: 550 کالری در ساعت، دویدن تند و آهسته برای بدن ما بسیار سودمندمی باشند. جدا از اینکه باعث سوزاندن انرژی و کاهش وزن می شوند ، باعث افزایش تمرکزنیز خواهند شد.شما می توانید فارغ از همه نگرانی ها و استرس های محیط کار یا شلوغی باشگاه ، یک ساعت را به خود اختصاص داده و به بر نامه ها و تصمیم گیری های خود همراه با دویدن فکر کنید، مطمئن باشید بهترین تصمیمات را خواهید گرفت.
  • فوتبال: میزان کالری سوزی: 400 کالری در ساعت، دویدن دور زمین فوتبال با دوستان یا بازی کردن همراه بچه ها با یک توپ فوتبال یک روش عالی برای سوزاندن انرژی و کاهش وزن می باشد! و لحظات شاد و مفرحی را برای شما رقم می زند.
  • زومبا: 500 کالری یا بیشتر در هر ساعت: چه کسی فکر می‌کرد که با یک ساعت رقصیدن بتواند همچنین نتیجه‌ای بگیرد؟ این نوع رقص لاتین که از اصول و قواعد اینتروال و تمرینات استقامتی بهره می‌گیرد، متابولیسم شما را تا  حد قابل‌ توجهی بالا میبرد. اما در این مورد هم مثل هر برنامه تناسب‌ اندام دیگر، مقدار کالری مصرف شده، برحسب سن، جنسیت، وزن، سطح تناسب‌اندام کنونی، و شدت تمرین در افراد مختلف متفاوت است. بااینحال مفرح بودن این تمرین همراه با فواید زیادی که برای کاهش وزن دارد آنرا به یکی از محبوب‌ترین ورزش‌ها تبدیل کرده است.

منابع:

عصرایران، سلامت و زیبایی زنان، آکاایران، دکترکرمانی، virlan.com،behita.blogsky.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *