نقش تغذیه در کاهش تهوع و استفراغ در بارداری

بسیاری از ناراحتی ها و عوارض دوران بارداری  به این مسئله برمی گردد که شما چه چیزی می خورید و از حالت تهوع تا عوارض جدی نظیر افزایش فشارخون را در برمیگیرد. در 10 تا 20 درصد موارد تهوع و استفراغ در تمام دوران بارداری ادامه می‌یابد. مشخص نیست چه موقع تهوع صبحگاهی به تهوع و استفراغ بدخیم بارداری تبدیل می‌شود. معمولاً خانم‌های مبتلا به تهوع صبحگاهی قادر به انجام کارهای شخصی و یا حتی کار در خارج از منزل هستند و وزن کم نمی‌کنند. تهوع ممکن است مربوط به تغییر هورمون‌های خون باشد که پس از سازگاری مادر با تغییر مقدار هورمون‌ها، این حالت برطرف می‌شود.

حالت تهوع


بعضی از افراد تهوع  خفیفی در دوران بارداری دارند و برخی دیگر دچار استفراغ مداوم می شوند. علت آن احتمالاً ناشی از تغییرات عدیده ای است که در بدن فرد رخ می دهد، مانند افزایش میزان برخی هورمون ها. در صورت بروز این مشکل مادر باید صبور باشد و بداند که این دوران زودگذر است. برای کاهش تهوع استفراغ صبحگاهی می توانید موارد زیر را رعایت کنید:

درمان تهوع و استفراغ در بارداری


  • معده خود را پس از بیدار شدن از خواب خالی نگه ندارید : به محض این که شما ازخواب بیدار میشوید چیزی در صبح بخورید. بهتر است برای مدتی طولانی خالی نگه داشتن معده تان می تواند باعث بدتر شدن اسیدیته و وادار به استفراغ شود که مناسب نیست.
  • نوشیدن مایعات: یکی از اقدامات کلیدی برای مراقبت د رطول بارداری است باعث میشود هیدراته د رتمام زمانها باقی بماند .از نوشیدن مایعات درست قبل یا بعد از غذا اجتناب کنید. استفراغ  قطعا باعث احساس ترک خشک و خسته می تواندشود . از این رومکمل از دست دادن آب از طریق آب یا مایعات مانند آب میوه ، لیمونات ، و غیره است . حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.
  • فرکانس غذا : در دوران بارداری تان استفاده از وعده های غذایی کوچک و مکرر در طول روز بسیار مهم است .این به کاهش اسیدیته و در نتیجه جلوگیری از احساس استفراغ کمک خواهد کرد .از خوردن وعده های غذایی سنگین اجتناب کنید .در عوض وعده های غذایی کوچکتر،  هر دو ساعت را انتخاب کنید . کمک خواهد کرد که مواد غذایی را بهتر هضم کنید و از احتمال حمله معده یا اسیدی شدن که ممکن است باعث استفراغ شود جلوگیری می کند.
  • استراحت کافی: هنگامی که بدن شما بسیار خسته است می تواند تهوع خود را آغاز کند .شما در طول روز به خصوص در سه ماهه اول ممکن است احساس کنید .آن به عنوان نشانه ای  از بدن است که به آن نیاز دارد.
  • آشپزی: در صورت اسپزی  برخی از مواد غذایی را  برای جلوگیری از  تهوع حذف کنید . اگر  رایحه های قوی می تواند باعث تهوع شود از پخت و پز جلوگیری کنید .
  • از غذاهای چرب که سرخ شده و نمک بالایی دارند اجتناب کنید: بارداری باعث میشود هضم تان بسیار کند شودو از این رو بهتر است برای جلوگیری،  از انواع غذاهای چرب که حاوی بیش از حد ادویه یا نمک است  خودداری کنید. مصرف این نوع غذاها باعث احساس بسیار ناراحت کننده در معده تان میشود.هنگامی که غذا را بیش از حد طولانی هضم نمی کنید باعث تهوع یا استفراغ  میشود. این یک ایده عالی برای مصرف بسیاری از میوه های خانواده مرکبات است که به پاک کردن سیستم هضم شما کمک می کند.
  • پیاده روی کنید: همه پزشکان به پیاده روی در دوران بارداری توصیه می کنند .همچنین درمان مناسب  برای کاهش استفراغ است پیاده روی به عنوان ورزش امن برا ی زنان باردار است و در هضم سریع تر مواد غذایی کمک می کند .این مسئله موجب کاهش احتمال استفراغ  میشود.نشستن برای بیش از حد طولانی در یک حالت موجب تحریک استفراغ  میشود؛ بنابراین  کمی راه رفتن بعد از وعده های غذایی تان به هضم سریع تر و بهتر غذا کمک می کند.
  • تمرین پرانایاما: برای شما آرامش کامل در ماه بارداری بسیار حیاتی است. حفظ آرامش و دوری از هر گونه اضطراب برای رشد بهتر کودک شما بسیار مهم است .پرانایاما می تواند راه بسیار خوبی برای استراحت شما باشد و در نتیجه به رفع حالت تهوع صبحگاهی کمک میکند.
  • طب سوزنی: طب فشاری یاگروههای  طب سوزنی در فروشگاه های بهداشتی به راحتی در دسترس هستند . این مورد برای کمک به مبارزه با احساس استفراغ در دوران بارداری شناخته شده است.
  •  پیش از ناهار یک میان وعده خنک و شیرین و غلیط داشته باشید مثلا یک استکان آب میوه خانگی شیرین، شربت آبلیمو، شیر موز ، بستنی ساده و یا فالوده شیرازی.
  • زیاد برای خودتان غذا نکشید و بشقاب غذا را پیش از خوردن غذا، مدتی داخل یخچال بگذارید . با سرد شدن غذا بوی آن کاهش خواهد یافت و شما راحتتر غذا را میل خواهید کرد.
  • بعد از ظهر نیز یک میان وعده شیرین و خنک داشته باشید. می توانید از ژله ها نیز استفاده کنید.
  • یک شام سبک و کم حجم انتخاب کنید.
  • مایعات زیاد بخورید، بویژه وقتی زیاد استفراغ می کنید . سعی کنید حتی با وجود استفراغ، اب بخورید. دندانهایتان را پس از هر استفراغ بشویید. نیازی به استفاده از خمیر دندان نیست. چون بعضی خانمها نسبت به بوی خمیر دندان نیز حساسند. تنها شستشو با اب ساده نیز کافیست.

توصیه


  • در برنامه غذایی خود از مواد غذایی کم چرب و کم آب مانند پنیر، نان برشته ، مربا ،
  • تخم مرغ  پخته شده و سیب زمینی  استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای سرخ کرده بپرهیزید.
  • قبل از بلندشدن از رختخواب مقداری نان خشک یا بیسکوییت مصرف کنید.
  • تهوع و استفراغ موجب کاهش حجم مایعات بدن می گردد. برای جبران آن، به اندازه کافی مایعات  بنوشید.
  • بیش از حد گرسنه نمانید. بسیاری از خانم ها اگر معده خود را با خوراکی های سبک پُر نگه دارند تا حدودی از حالت تهوع جلوگیری می کنند.
  • از دیگران کمک بگیرید: پخت عذا توسط سایر افراد اجتناب از مواد محرک
  • یکی از مهمترین درمانها برای تهوع و استفراغ بارداری اجتناب از بو ، مزه و فعالیت های محرک تهوع است.بطور مثال تعدادی از محرک ها عبارتند از:اتاق هایی که تهویه مناسب ندارند، بوها(مثل اودکلن، مواد شیمیایی، قهوه، غذاها و سیگار)، گرما و رطوبت، سر وصدا و حرکات فیزیکی و یا بینایی (مثل نور های چشمک زن رانندگی)، مسواک زدن دندان پس از خوردن غذا، تغییر وضعیت سریع و عدم استراحت کافی می تواند باعث ایجاد تهوع و استفراغ شود.اگر مکمل ها حاوی آهن باشند (مثل ویتامین های پره ناتال) علائم را بدتر می کنند.استفاده از آنها در هنگام خواب می تواند مفید باشد و اگر علی رغم آن علائم باقی بماند بطور موقت بهتر است این قرص ها قطع شود وآهن باعث تحریک معده می شود. در این صورت بهتر است تنها از اسید فولیک استفاده شود.

داروهای خانگی برای رفع استفراغ در دوران بارداری


  • آب لیمو
  •  زنجبیل
  • لیمو عمانی
  • کنجد
  •  مرکبات
  • رازیانه
  •  اویشن
  • مکمل ویتامین
  • لیموناد
  • سالاد هندوانه

منابع:

تبیان، rialchanges.ir، دکترمولائی نژاد، sbmu.ac.ir ،izanan.com

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *